Jak sociální síť Instagram ovlivňuje pohled žen na partnerské vztahy
How Instagram influences women's perspective on romantic relationships
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200707Identifikátory
SIS: 265319
Kolekce
- Kvalifikační práce [18670]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Karolína
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Instagram, partnerské vztahy, ženy, vliv sociálních sítí, idealizovaný obsahKlíčová slova (anglicky)
Instagram, relationships, women, influence of social networks, idealized contentTato bakalářská práce se zabývá vlivem sociální sítě Instagram na vnímání partnerských vztahů u mladých žen ve věku 18 až 23 let. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem ovlivňuje vizuální obsah na Instagramu představy o ideálním vztahu, partnerských rolích a emočních očekáváních. Teoretická část se věnuje problematice sociálních sítí, konceptu romantické lásky v digitálním prostředí a vybraným teoriím o médiích, které mohou sloužit k pochopení jejich vlivu na partnerské vztahy. Výzkumná část je založena na kvalitativní metodologii, konkrétně na devíti polostrukturovaných rozhovorech s respondentkami, které jsou členkami čtenářského kroužku. Výzkum ukázal, že Instagram má jak pozitivní, tak negativní vliv na pohled žen na partnerské vztahy. Výsledky dále naznačují, že Instagram může přispívat k idealizaci vztahů, zvyšovat tlak na jejich veřejnou prezentaci, ovlivňovat emocionální očekávání od partnera, ale také inspirovat ženy k mnoha zlepšením ve vztahu. Zároveň se však ukázalo, že některé ženy si vliv Instagramu uvědomují a dokáží si od prezentovaného obsahu udržet kritický odstup.
This bachelor thesis examines the influence of the social network Instagram on the perceptions of romantic relationships among young women aged 18 to 23. The aim of the thesis was to investigate how visual content on Instagram influences perceptions of ideal relationships, partner roles and emotional expectations. The theoretical section focuses on social networking, the concept of romantic love in the digital environment, and selected media theories that can be used to understand its influence on romantic relationships. The research part is based on a qualitative methodology, specifically on nine semi-structured interviews with respondents who are members of a reading group. The research revealed that Instagram has both positive and negative effects on women's perspectives on romantic relationships. The results further suggest that Instagram may contribute to the idealization of relationships, increase pressure to present them publicly, influence emotional expectations of a partner, and also inspire women to make many improvements in their relationships. At the same time, however, some women appeared to be aware of Instagram's influence and were able to maintain a critical distance from the content presented.