Projevy úzkosti při výzvové aktivitě u studentů VP a MNG
Anxiety during challenge activities in PE students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200703Identifikátory
SIS: 270864
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Psohlavec, Lukáš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Úzkost, stres, výzvové aktivity, CSAI-2, výška a úzkost, vysokoškolští studenti,outdoorKlíčová slova (anglicky)
Anxiety, stress, challenge activities, CSAI-2, height and anxiety, universitystudents, outdoorNázev: Projevy úzkosti při výzvové aktivitě u studentů zaměření Výchova v přírodě a Managmentu tělesné výchovy a sportu Cíle: Cílem této práce bylo porovnat vliv úzkosti při výzvové aktivitě u dvou skupin studentů FTVS, a to skupin studentů specializace Výchova v přírodě a studentů Managmentu sportu. Metody: Studie se zúčastnilo 87 studentů, z toho 33 žen a 54 mužů. Ve skupině Výchova v přírodě bylo měřeno 15 žen a 14 mužů, ve skupině Managmentu 18 žen a 40 mužů. Pro tento výzkum byl použit dotazník CSAI-2 (Competitive state anxiety inventory), před přechodem nízké klády, položené na zemi, a ve výšce 10 deseti metrů nad zemí. Naměřená data byla následně analyzována párovým T-testem a výpočtem Cohenova d, pro potvrzení efektu výšky jako stresoru a následně byly obě skupiny studentů porovnány na vysoké kládě nepárovým T- testem. Výsledky: Výsledky potvrdily statisticky významný rozdíl projevů úzkosti na nízké a vysoké kládě (p <0,05). Obě skupiny vykazovaly podobné hodnoty ve všech třech dimenzích, a to kognitivní úzkosti, somatické úzkosti i sebedůvěry. Závěry: Výzkum potvrdil determinující vliv výšky jako stresového faktoru ovlivňujícího akutní úzkost. Studie ukázala, že nejsou mezi skupinami významné rozdíly, což může být způsobeno osobnostními rysy, podobnými copingovými strategiemi či...
Title: The Manifestation of Anxiety During a Challenge Activity Among Outdoor Education and Sports Management Students Objectives: The aim of this study was to compare the effect of anxiety during challenging activity in two groups of students of the Faculty of Physical Education and Sport Management. First group was made of students are specialized in Outdoor education and second group in Sports Management. Methods: 87 students, 33 women and 54 men, participated in the study. 15 women and 14 men were measured in the Outdoor Education group and 18 women and 40 men in the Management group. The CSAI-2 (Competitive state anxiety inventory) questionnaire was used for this research, before crossing a low log, placed on the ground, and at a height of 10 ten meters above the ground. The measured data were then analysed by paired T-test and Cohen's d calculation to confirm the effect of height as a stressor, and then the two groups of students were compared on the high log by non-paired T-test. Results: The results confirmed a statistically significant difference in responses between the low and high beam conditions (p < 0.05), supporting the study focus that height acts as a stressor increasing anxiety levels. Both groups exhibited similar levels of cognitive and somatic anxiety, with slightly higher...