Komparace kurikula základních škol s obsahem přijímacích zkoušek na šestiletá gymnázia
Comparison of primary school curricula with the content of entrance examinations to six-year grammar schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200646Identifikátory
SIS: 277409
Kolekce
- Kvalifikační práce [24155]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Přijímací zkouška|rámcový vzdělávací program|základní vzdělávání|didaktický tes|komparaceKlíčová slova (anglicky)
Entrance exam|curriculum|primary education|didactic test|comparisonDiplomová práce se zaměřuje na komparaci obsahu jednotné přijímací zkoušky z matematiky pro šestiletá gymnázia s oficiálními kurikulárními dokumenty a s výukovými materiály používanými na základních školách. Důvodem pro výběr tématu bylo přesvědčení, že některé části přijímací zkoušky mohou být pro žáky sedmého ročníku příliš náročné. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická. V teoretické části je popsána struktura a organizace jednotné přijímací zkoušky, dále pak rozebrány kurikulární dokumenty - Rámcový vzdělávací program, Standardy pro základní vzdělávání a Doporučené učební osnovy. V empirické části je provedena analýza souladu jednotlivých typů úloh z testových zadání s obsahem těchto dokumentů a s vybranými učebnicemi pro pátý až sedmý ročník. Výsledky ukazují, že obsah přijímací zkoušky je v souladu s požadavky oficiálních dokumentů, přičemž jako problematická se může jevit jen kategorie slovních úloh řešitelných rovnicí. Ve školních učebnicích se většina typů úloh vyskytuje, avšak často v nižší obtížnosti než v přijímacích testech. Práce upozorňuje na nejednoznačnost kurikulárních dokumentů v určení očekávaných znalostí pro sedmý ročník, což se promítá především do oblasti přijímacího řízení na šestiletá gymnázia. Zjištění mohou posloužit jako východisko pro další analýzy a jako...
This thesis focuses on a comparison of the content of the standardized mathematics entrance examination for six-year grammar schools with official curricular documents and teaching materials used in primaryschools. The topic was chosen based on the belief that some parts of the entrance exam may be excessively demanding for seventh-grade students. The thesis is structured as a theoretical-empirical study. The theoretical part describes the structure and organization of the standardized entrance examination and analyses key curricular documents - Rámcový vzdělávací program, Standardy pro základní vzdělávání a Doporučené učební osnovy. The empirical part presents an analysis of the alignment between different types of test tasks and the content of these documents as well as selectedtextbooks for grades five to seven. The results show that the exam content corresponds with the requirements of official documents, with the only potentiallyproblematic categorybeingword problems solvable using equations.Most types of tasks are found in school textbooks,although often at a lower level of difficulty than in the entrance tests. The thesis highlights ambiguities in curricular documents concerning the expected level of knowledge for seventh-grade students, which is particularly relevant inthe context of...