Vliv adaptačních kurzů na klima školní třídy
The impact of outdoor courses on the school class environment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200623Identifiers
Study Information System: 271312
Collections
- Kvalifikační práce [9140]
Author
Advisor
Referee
Brtník, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Athletics and Outdoor Sports
Date of defense
19. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivity v přírodě, výchova v přírodě, sociometrieKeywords (English)
outdoor activities, outdoor education, sociometryNázev: Vliv adaptačních kurzů na klima školní třídy Cíle: Cílem tétopráce je zjistit, jaký vliv mají adaptační kurzy na středoškolské klima třídy, především na vnímání třídní identity a rolí v třídním kolektivu z pohledu účastníků. Metody: Výzkum byl realizován prostřednictvím rozposláním anket, které proběhlo před a po adaptačním kurzu na vybrané střední škole. Šetření se zúčastnilo 72 žáků ve věku 16-17 let ze dvou tříd jedné školy. Výsledky: Adaptační kurz měl pozitivní vliv na vnímaní začlenění do třídního kolektivu, posílení pocitu sounáležitosti a fungování i vnímaní třídy jako jednotné skupiny. Zlepšilo se i chápání rolí, pravidel a očekáváni ze strany žáku a jejich vztahy a postavení ve třídě se stabilizovaly. Závěr: Adaptační kurzy mohou být efektivním nástrojem podpory třídního klimatu a procesů sekundární socializace. Mají také významný potenciál v snaze budovat pozitivní školní prostředí. Klíčová slova: Socializace, sociální identita, středoškolská třída, kolektivní identita, sekundární socializace, skupinová dynamika, aktivity v přírodě
Title: The Influence of Adaptation Courses on Classroom Climate in Secondary Schools Objectives: The aim of this thesis is to determine how adaptation courses influence the classroom climate in secondary schools, particularly regarding the perception of class identity and individual roles within the classroom group from the participants' perspective. Methods: The research was conducted through a questionnaire survey carried out before and after an adaptation course at a selected secondary school. A total of 72 students aged 16-17 from two classes of the same school participated in the survey. Results: The adaptation course had a positive impact on students' perception of inclusion in the classroom group, enhanced their sense of belonging, and improved the functioning and perception of the class as a cohesive unit. It also led to better understanding of roles, rules, and expectations among students, and their relationships and positions within the class became more stable. Conclusion: Adaptation courses can be an effective tool for supporting classroom climate and processes of secondary socialization. They also hold significant potential in efforts to foster a positive school environment. Keywords: Socialization, social identity, secondary school class, collective identity, secondary socialization,...