Využití nástrojů umělé inteligence v tělesné výchově
Using Artificial Intelligence Tools in Physical Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200585Identifiers
Study Information System: 271514
Collections
- Kvalifikační práce [9140]
Author
Advisor
Referee
Vokounová, Šárka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Athletics and Outdoor Sports
Date of defense
18. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivity v přírodě, základní vzdělávání, AIKeywords (English)
outdoor activities, primary education, AINázev: Využití nástrojů umělé inteligence v tělesné výchově Cíl: Cílem diplomové práce bylo zmapovat možnosti využití umělé inteligence (AI) při přípravě herních programů pro sportovní kurzy základních škol. Práce analyzuje přínosy a limity těchto nástrojů z pohledu pedagoga a ověřuje jejich aplikovatelnost v praxi při realizaci kurzu. Metody: Práce kombinuje deskriptivně-analytický přístup založený na rešerši odborné literatury a obsahové analýze s praktickým ověřením v rámci sportovního kurzu. V praktické části byly využity nástroje AI při návrhu herních aktivit, tvorbě vizuálních materiálů a plánování programu. Evaluace proběhla formou pozorování, reflexe praxe a sběru zpětné vazby prostřednictvím dotazníků od pedagogů a žáků. Výsledky: Výsledky ukazují, že využití nástrojů umělé inteligence významně urychluje přípravu herních programů, rozšiřuje možnosti tvorby her a vizuálních materiálů a nabízí přehledné a tematicky propojené návrhy aktivit. Zpětná vazba od účastníků potvrdila vyšší atraktivitu, lepší propojenost a dynamiku programu vytvořeného s podporou umělé inteligence ve srovnání s tradiční přípravou. Závěr: Práce přináší praktický návod pro využití umělé inteligence při tvorbě herních programů, která propojuje technologické možnosti s lidskou důmyslností. Výsledky potvrzují, že AI je...
Title: Using Artificial Intelligence Tools in Physical Education Goals: The aim of this thesis was to map the possibilities of using Artificial Intelligence (AI) in the preparation of game programs for primary school sports courses. The thesis analyses the benefits and limitations of these tools from the educator's point of view and verifies their applicability in practice in the implementation of the course. Methods: In the practical part, artificial intelligence tools were used in the design of game activities, creation of visual materials and program planning. The evaluation was conducted through observation, reflection on practice and collection of feedback through questionnaires from teachers and students. Results: the results show that the use of AI tools significantly speeds up the development of game programs, expands the possibilities of creating games and visual materials, and offers clear and thematically linked activity designs. Feedback from participants confirmed the increased attractiveness, better connectivity and dynamism of AI-assisted programme design compared to traditional programme design. Conclusions: The thesis provides a practical guideline to the use of artificial intelligence in the creation of game programs, combining technological possibilities technological...