Effects of Adjective Position on Information Recall in Czech
Vliv pozice adjektiva na vybavování informací v češtině
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200573Identifiers
Study Information System: 268175
Collections
- Kvalifikační práce [24521]
Author
Advisor
Referee
Šimík, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Empirical and Comparative Linguistics
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vybavování|psycholingvistika|pozice adjektiva|porozumění|paměť|češtinaKeywords (English)
recall|psycholinguistics|adjective position|comprehension|memory|Czech- CZ Diplomová práce zkoumá vliv pozice adjektiv v češtině na jejich okamžité vybavování (recall) a navazuje na předchozí výzkum vybavování a porozumění. Úvodní kapitoly shrnují poznatky o pozici adjektiv v češtině a dosavadní zjištění výzkumu paměti a vybavování. Práce dále představuje relevantní přístupy z oblasti zpracování jazyka. Na základě principu Feature-Label- Order (Ramscar et al., 2010), který předpokládá, že substantiva vymezují a zužují množinu relevantních rysů, k nimž mohou následně referovat adjektiva, byla formulována hypotéza, že adjektiva budou lépe vybavována v postnominální než v prenominální pozici. Výzkum je založen na sedmi experimentech - šesti s psanými stimuly a s využitím různých způsobů jejich prezentace (celé věty jako celek, slovo po slově, fráze po frázi) a jednom s mluvenými stimuly. Ve čtyřech experimentech byla manipulována pouze pozice adjektiva rozvíjejícího přímý předmět, respektive příslovečné určení místa. V následujících třech experimentech byl kromě pozice manipulován i typ přívlastku - kromě adjektiv byly do vět zahrnuty i genitivní přívlastky, které se na rozdíl od adjektiv typicky vyskytují v postnominální pozici. Vybavování bylo testována pomocí otevřených otázek. Přesnost vybavení i zaznamenané reakční časy byly následně analyzovány pomocí smíšených...
- EN This diploma thesis investigates how the position of adjectives in Czech affects their immediate recall, building on previous research on recall and comprehension. The introductory chapters summarise findings on adjective position in Czech and existing research on memory and recall. The thesis further presents relevant approaches from the field of language processing. Based on the Feature-Label-Order principle (Ramscar et al., 2010), which assumes that nouns define and narrow the set of relevant features to which adjectives may subsequently refer, a hypothesis was formulated that adjectives will be better recalled in the postnominal than in the prenominal position. The research is based on seven experiments - six with written stimuli using various presentation modes (whole-sentence-at-once, word-by-word, phrase-by-phrase) and one with spoken stimuli. In four experiments, only the position of adjectives modifying a direct object or locative adjunct was manipulated. In the subsequent three experiments, in addition to position, modifier type was also manipulated - apart from adjectives, genitive modifiers, which, unlike adjectives, typically appear in postnominal position, were also included in the sentences. Recall was tested using open-ended comprehension questions. Both recall accuracy and...