Distanční vzdělávání
Distance education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200527Identifiers
Study Information System: 225817
Collections
- Kvalifikační práce [24156]
Author
Advisor
Referee
Skutil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
distanční vzdělávání|základní škola|pandemie COVID-19|učitel|žák|online výuka|digitální technologie|psychikaKeywords (English)
distance learning|primary school|COVID-19 pandemic|teacher|student|online education|digital technology|psychology(česky) Diplomová práce se věnuje tématu distančního vzdělávání na základní škole, přičemž klade důraz na zkušenosti učitelů během pandemie COVID-19 a následné změny ve vzdělávacím systému. Cílem práce je komplexně zhodnotit tento fenomén, analyzovat jeho přínosy i úskalí a poukázat na výzvy, kterým čelili pedagogové, žáci a rodiče. V teoretické části jsou popsány klíčové pojmy spojené s distančním vzděláváním, jeho historický vývoj, principy, srovnání s výukou prezenční a technologické možnosti, které ovlivňují kvalitu výuky na dálku. Zvláštní pozornost je věnována psychologickým aspektům a vlivu pandemie na vzdělávací nerovnosti. Praktická část je zaměřena na případovou studii Základní školy Nový Knín. Výzkumné šetření kombinuje dotazníkovou metodu s polostrukturovanými rozhovory, přičemž zkoumá konkrétní dopady distanční výuky na pedagogy a jejich profesní praxi. Výsledky poukazují na potřebu technické i metodické podpory učitelů a na význam spolupráce se zákonnými zástupci žáků. Závěrem práce je diskuse o budoucnosti distančního vzdělávání a doporučení pro zlepšení jeho kvality. Diplomová práce přináší přínosný vhled do aktuální problematiky a může sloužit jako podklad pro další profesní rozvoj pedagogických pracovníků i jako inspirační zdroj pro vedení školy.
(in English) The focus of this thesis is distance learning at primary school, with the main focus being on the experiences of teachers during the COVID-19 pandemic and the changes in the education system that followed. The goal of this paper is to comprehensively review this phenomenon, analyze its strengths and weaknesses and to highlight the challenges that teachers, pupils and parents faced. The theoretical section describes the key terms associated with distance learning, its historical development, key principles, comparisons with in-person learning and the technological options that influence the quality of distance learning. A particular interest is placed upon the psychological aspects of lockdown learning and the pandemics influence on the educational divide. The practical section focuses on the case study of Základní škola Nový Knín. This research study combines questionnaires with semi-structured interviews. The main research point being the concrete impact of distance learning on teachers and their professional experience. The findings show a need to support educators in terms of technology and methodology and the importance of cooperation with the pupils' legal guardians. The final section of this paper is a discussion about the future of distance learning and the recommendations to...