Analýza tréninkových aspektů při přechodu z kategorie minivolejbalu do žákovské kategorie
Analysis of training aspects when moving from the mini-volleyball category to the student category
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200520Identifikátory
SIS: 261511
Kolekce
- Kvalifikační práce [9131]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petružela, Jan
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sportovních her
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
minivolejbal, herní činnost jednotlivce, pohybové schopnosti, sportovní trénink dětí, trenérKlíčová slova (anglicky)
minivolleyball, individual game activities, kinesthetic abilities, sport training of children, coachTato bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu mladých volejbalistů z kategorie minivolejbalu do žákovské kategorie, a to se zaměřením na tréninkové aspekty, které tento proces ovlivňují. Cílem práce bylo identifikovat klíčové faktory v tréninkovém procesu, které napomáhají hladké adaptaci hráčů na výkonnostně náročnější prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje charakteristice volejbalu a minivolejbalu, vývojovým zvláštnostem dětí v mladším školním věku, specifikům sportovní přípravy a úloze trenéra. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím online dotazníkového šetření mezi volejbalovými trenéry v České republice. Výsledky ukázaly, že trenéři považují za klíčové především zdokonalování herních činností jednotlivce, všestrannost a pravidelnou herní praxi. Zároveň bylo zjištěno, že přestože miniturnaje (tzv. minitours) vnímají respondenti jako důležitou součást přípravy, děti se jich často účastní méně než desetkrát ročně. Práce přináší konkrétní doporučení pro trenérskou praxi, která může přispět k efektivnějšímu tréninkovému přechodu mezi kategoriemi. Klíčová slova: minivolejbal, žákovská kategorie volejbalu, tréninkové aspekty volejbalu, sportovní příprava dětí, herní dovednosti, minitours
This bachelor thesis focuses on the transition of young volleyball players from the category of minivolleyball to the youth category, with particular attention to the training aspects that influence this process. The aim of the thesis was to identify key factors within the training process that facilitate a smooth adaptation of players to a more performance-oriented environment. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section addresses the characteristics of volleyball and minivolleyball, developmental specifics of children in younger school age, principles of sports training, and the role of the coach. The practical part is based on quantitative research conducted through an online questionnaire survey among volleyball coaches in the Czech Republic. The results show that coaches consider individual skill development, movement versatility, and regular gameplay to be the most important elements of preparation. At the same time, it was found that although minitournaments (minitours) are perceived as a significant part of training, players often participate in them less than ten times a year. The thesis provides practical recommendations for coaching practice that may contribute to a more effective training transition between categories. Keywords: minivolleyball,...