Vyhodnocení výuky úpolů v rámci školní tělesné výchovy v České republice
Evaluation of occurrence combat sports within school physical education in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200383Identifikátory
SIS: 238635
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavelka, Radim
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Trenérství se sportovní specializací
Katedra / ústav / klinika
Katedra gymnastiky a úpolových sportů
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
úpoly, bojové sporty, úpolové sporty, sebeobrana, rámcový vzdělávací program, tělesná výchova, didaktika úpolů, školní tělesná výchovaKlíčová slova (anglicky)
combat activities, combat sports, self-defense, physical education, curriculum framework, didactic of combats, school-based physical educationNázev: Vyhodnocení výuky úpolů v rámci školní tělesné výchovy v České republice. Cíl: Cílem práce je zhodnotit, jak jsou úpolové aktivity zařazovány do školní tělesné výchovy na základních a středních školách v České republice a jaké faktory ovlivňují jejich realizaci. Zaměřuje se především na roli učitele (vzdělání, praxe, prostorové podmínky, počet žáků), popisuje vnímané překážky a obavy a porovnává zjištění s výsledky dřívějších výzkumů s cílem zachytit aktuální trendy a stav výuky úpolů. Metody: Pro sběr dat byl využit účelový dotazník šířený online formou mezi učitele tělesné výchovy. Data byla následně vyhodnocena jednosměrnou lineární regresí. Výsledky: Úpoly zařazuje do výuky 79 % dotázaných učitelů. Statisticky nejvýznamnějším prediktorem realizace úpolů bylo odborné proškolení učitele, přičemž učitelé bez školení měli o 85 % nižší pravděpodobnost, že úpoly do výuky zařadí. Nejčastěji používanou formou byly úpolové hry (93 %), následované pádovou technikou (51 %) a sebeobranou (33 %). Mezi hlavní obavy patřily riziko zranění, vysoký počet žáků, nedostatečné vybavení a nízká motivace žáků. Komparace s dřívějšími studiemi ukázala stabilní vnímání pozitivního vlivu úpolů na rozvoj psychických vlastností žáků, zejména psychické odolnosti, sebedůvěry a anticipace. Klíčová slova: úpoly, bojové...
Title: Evaluation of Combat Activities in Physical Education in Czech Schools Objective: The aim of this thesis is to assess how combat activities (úpoly) are incorporated into physical education at primary and secondary schools in the Czech Republic, and to identify the key factors influencing their implementation. The study focuses primarily on the role of the teacher (education, experience, spatial conditions, number of students), describes perceived barriers and concerns, and compares findings with previous research to capture current trends and the state of úpoly instruction. Methods: Data were collected using a purpose-built online questionnaire distributed among physical education teachers. The results were analyzed using univariate linear regression. Results: A total of 79% of respondents reported incorporating úpoly into their teaching. The most statistically significant predictor for implementation was teacher training in úpoly didactics; teachers without such training were 85% less likely to include úpoly in their lessons. The most commonly used form was combat games (93%), followed by falling techniques (51%) and self-defense (33%). Key concerns included risk of injury, large class sizes, insufficient equipment, and low student motivation. Comparison with earlier studies showed a...