Roz-umění triádě duch, duše a tělo ve světle hermetických věd, perského súfismu a symbolické interpretace těla a tělesnosti za pomoci fenomenologického myšlení
Under-stand the Trinity: Spirit, Soul and Body in the Light of Hermetic Sciences, Persian Sufism, and Symbolic Interpretation of the Body and Corporeality through of Phenomenological Thinking
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200327Identifikátory
SIS: 214100
Kolekce
- Kvalifikační práce [2864]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Miloslava
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bůh, Pán, Duch svatý, teosofie, vzkříšení, sofiologie, Boží Jména, Anděl, Aviccena, hermetismus, Hermes Trismegistos, Imaginace, alchymie, Henry Corbin, Ibn 'Arabí, Suhrawardi, Anick de Souzenelle, Sefirot, tělo a tělesnost, duše, duch, prostřední svět, fenomenologieKlíčová slova (anglicky)
God, Lord, Holy Spirit, Theosophy, Ressurection, Sophiology, Names of God, Angel, Aviccena, Hermetism, Hermes Trismegistos, Imagination, Alchemy, Henry Corbin, Ibn 'Arabí, Suhrawardi, Anick de Souzenelle, Sefirot, Body and Corporeality, Soul, Spirit, Middle World, PhenomenologyDiplomová práce se zabývá trojjediností člověka jako ducha, duše a těla. V první části je popsán hermetismus jako starověká věda, která nahlíží na člověka, že je neodmyslitelnou součástí kosmického řádu. A jeho duch, duše i tělo jsou spolu propojeny spíše alchymickým způsobem. V druhé části je popsán hermetismus, který s koncem starověku a začátkem středověku se přesunul do Persie, kde se u perských platoniků adaptoval. Badatel Henri Corbin obsáhnul perskou teosofii, zoroastrismus a šíitský islám v takové šíři a kontextu jako málokdo. Druhá část je podrobně věnována především důvěrnosti mezi Bohem jako osobním Pánem a člověkem, protože to je jedna z mých hlavních cílových otázek. V druhé části je rovněž popsáno, jaké sakrální postavení má Imaginace, jak je důležitá pro vztah člověka a Boha. Klíčové je zde pochopení Avicenny a jeho angelologie ve spojení s hermetickou myšlenkou: "Co je nahoře, je i dole", což znamená pochopení jedné z největších myšlenek Peršanů: "Ten, který zná sám sebe (dole), zná svého Pána (nahoře)." Ve třetí části je popsaná vnitřní cesta vzestupu podle kabalistického Stromu Života, který analogicky Anick de Souzenelle popisuje na tělesném schématu člověka. A. de Souzenelle názorně předkládá, jak hermetické analogické myšlení je nepostradatelnou součástí k pochopení a čtení...
The thesis explores the triune nature of human being as spirit, soul and body. The first part describes Hermeticism as an ancient science that views humans as an inseparable part of the cosmic order, with their spirit, soul and body interconnected in an alchemical manner. The second part examines how Hermeticism transitioned from antiquity to the Middle Ages, moving to Persia where it was adapted by the Persian Platonists. Henri Corbin encompassed Persian theosophy, Zoroastrianism, and Shiite Islam with a depth and context that few have achieved. This section is primarily devoted to the intimacy between God as a personal Lord and the human being, as this is one of my key research questions. It also discusses the sacred status of Imagination and its importance for the relationship between humans and God. A crucial aspect is the understanding of Avicenna and his angelology in connection with the Hermetic idea: "As above, so below," which aligns with one of the greatest Persian concepts: "He who knows himself (below) knows his Lord (above)." The third part describes the inner path of Ascension according to the Kabbalistic Tree of Life, which Anick de Souzenelle analogically illustrates through the human bodily schema. A. de Souzenelle vividly demonstrates how Hermetic analogical thinking is...