Motivace ke sportu u středoškoláků
Motivation for Physical Activities among highschoolers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200199Identifikátory
SIS: 268378
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šteffl, Michal
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra biomedicínského základu v kinantropologii
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Motivační teorie, Teorie sebedeterminace, Výkonová motivace, Motivace k pohybové aktivitě, dotazník MPAM-CZ, Motivace adolescentů, AdolescenceKlíčová slova (anglicky)
Motivational theories, Self-determination theory, Achievement motivation, Physical activity motivation, MPAM-CZ questionnaire, Adolescent motivation, AdolescentNázev: Motivace ke sportu u středoškoláků Cíle práce: Cílem teoretické části práce bylo zjistit, co je motivace, jaké jsou její druhy a které faktory ji ovlivňují. Dále byly představeny jedny z nejvýznamnějších psychologických teorií motivace, jako je Maslowova teorie potřeb, teorie výkonové motivace, teorie sebedeterminace a teorie self-efficacy, a jejich vliv na oblast sportovní aktivity. Teoretický základ byl obohacen jak o charakteristiku adolescence v rámci motivace, tak i o vliv prostřední a rozdílů mezi muži a ženami. V praktické části bylo cílem prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit, jaké faktory ovlivňují motivaci ke sportu u středoškoláků ve věku 15-19 let a jak se motivace liší podle pohlaví. Výsledky výzkumu byly následně interpretovány ve vztahu k teoretickým poznatkům. Výsledky práce: Výsledky ukázaly, že nejhlavnějším motivem je pro obě pohlaví zájem/prožitek, který tvořil 23 % resp. 22 % z celkové jejich motivace. Rozdíly mezi pohlavími zde byly následující. Chlapci jsou více motivováni výkonem, soutěžením a zlepšováním se (např. výrok "chci se v aktivitě zlepšovat" měl průměr 5,6 u chlapců vs. 5,39 u dívek), zatímco dívky přikládají větší důraz zdraví, vzhledu a sociálnímu aspektu. Nejvýraznějším vzhledovým motivem u dívek byl výrok "chci si udržet hmotnost nebo zhubnout,...
Title: Motivation for Physical Activities among highschoolers Objectives: The aim of the theoretical part of this thesis was to define the concept of motivation, its types, and the factors that influence it. Furthermore, some of the most significant psychological theories of motivation were introduced, including Maslow's hierarchy of needs, achievement motivation theory, self-determination theory, and Bandura's self-efficacy theory, with an emphasis on their relevance to the field of sports. The theoretical framework was enriched by the specifics of adolescence in the context of motivation, as well as the influence of the environment and gender differences. The practical part aimed to identify, through a questionnaire survey, which factors influence motivation for sport among secondary school students aged 15 to 19, and how motivation differs between genders. The results were interpreted in relation to the theoretical background. Results: The results showed that the most dominant motivation for both genders was interest/enjoyment, representing 23% of total motivation in boys and 22% in girls. Gender differences were observed as follows: boys were more motivated by performance, competition, and self-improvement (e.g. the item "because I want to improve in this activity" reached an average score of...