Evolutionary procedural content generation of 2D spaceships
Evoluční algoritmus pro generování 2D kosmických lodí
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199826Identifiers
Study Information System: 283175
Collections
- Kvalifikační práce [11502]
Author
Advisor
Referee
Pilát, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science - Visual Computing and Game Development
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
10. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
evoluční algoritmy|procedurální generování obsahu|optimalizaceKeywords (English)
evolutionary algorithms|procedural content generation|optimizationEvoluční algoritmy jsou široce používané pro řešení různých optimizačních problémů. Cílem této práce je prozkoumání jejich použitelnosti v generování 2D vesmírných lodí pro videohry. Nejprve bude navržen evoluční algoritmus. Poté bude implementován grafický nástroj pro upravování a prozkoumávání generovaných lodí. Tento nástroj bude otestován několika experimenty, které budou mapovat prostor parametrů.
Evolutionary algorithms are widely used for solving various optimization problems. The goal of this thesis is to explore their use in procedurally generating 2D spaceships for video games. First, an evolutionary algorithm is designed. Then, a graphical tool for adjusting and exploring the generated spaceships is implemented. This tool is evaluated through several experiments, mapping the parameter space.