Design and Implementation of Efficient Interface between Houdini and Maya
Návrh a implementace efektivního rozhraní mezi programy Houdini a Maya
diploma thesis (DEFENDED)

Item with restricted access
Whole item or its parts have restricted access until 10. 06. 2026
Reason for restricted acccess:
Protection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutions
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199814Identifiers
Study Information System: 281577
Collections
- Kvalifikační práce [11466]
Author
Advisor
Referee
Gouder, Darryl
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science - Visual Computing and Game Development
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
10. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
3D modelování|datové formáty|Maya|HoudiniKeywords (English)
3D modelling|data formats|Maya|HoudiniTato práce analyzuje, hodnotí a částečně reimplementuje plugin Houdini Engine pro Maya. Za účelem ověření proveditelnosti a praktičnosti navrhovaných úprav jsou reimplementovány funkcionality zpracování polygonálních sítí, vybraných typů materiálu a volumetrických dat. Studie porovnává současnou a navrhovanou implementaci s důrazem na rychlost zpracování dat a paměťovou zátěž. Řeší také zdokumentované problémy oficiálního pluginu od SideFX, vylepšuje klíčová implementační rozhodnutí a zvyšuje stabilitu. Výsledky poskytují praktické pokyny pro zefektivnění integrace Houdini do různých 3D prostředí a obsahují detailní uživatelskou a programátorskou dokumentaci.
This thesis analyzes, evaluates, and partially reimplements the Houdini Engine plugin for Maya. To verify the feasibility and practicality of proposed modifications, functionalities related to polygonal mesh processing, selected material types, and volumetric data handling are reimplemented. The study compares the existing and proposed implementations, focusing on data processing speed and memory load during asset transfer. It addresses documented issues with the official SideFX plugin, improves key implementation decisions, and improves overall stability. The results offer practical guidelines for streamlining Houdini integration into various 3D environments, accompanied by detailed user and developer documentation.