Manipulace, moc a šikana v sociálních službách
Manipulation, Power, and Bullying in Social Services
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199795Identifikátory
SIS: 277490
Kolekce
- Kvalifikační práce [1579]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Keřkovský, Pavel
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra praktické teologie
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Manipulace, moc, šikana, sociální služby, prevence, intervence, etika, pracovní prostředí, organizace.Klíčová slova (anglicky)
Manipulation, power, bullying, social services, prevention, intervention, ethics, workplace environment, organization.Diplomová práce se zabývá tématem manipulace, moci a šikany v prostředí sociálních služeb. Zaměřuje se na jejich výskyt, projevy a dopady na pracovníky i kvalitu poskytovaných služeb. Cílem práce je analyzovat frekvenci těchto jevů, identifikovat jejich nejčastější formy a původce a zhodnotit účinnost preventivních a intervenčních mechanismů v organizacích sociálních služeb. Teoretická část vymezuje základní pojmy, souvislosti a právní a etický rámec ochrany zaměstnanců v pomáhajících profesích. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu provedeném formou dotazníkového šetření mezi pracovníky sociálních služeb v okrese Příbram. Výsledky výzkumu ukazují, že manipulativní a šikanózní jednání se v tomto prostředí vyskytují poměrně často a mají přímý vliv na pracovní atmosféru, duševní zdraví pracovníků a kvalitu služeb poskytovaných klientům. Práce přináší doporučení zaměřená na zlepšení prevence a efektivní řešení těchto jevů na úrovni jednotlivců i organizací. Cílem je přispět ke kultivaci pracovního prostředí v sociálních službách a k posílení etických standardů pomáhajících profesí.
This thesis explores the topic of manipulation, power, and bullying within the field of social services. It focuses on the occurrence, manifestations, and impacts of these phenomena on employees and the quality of services provided. The aim of the thesis is to analyze the frequency of these behaviors, identify their most common forms and sources, and evaluate the effectiveness of preventive and intervention mechanisms within social service organizations. The theoretical part defines the key concepts, contextual background, and the legal and ethical framework of employee protection in helping professions. The empirical part is based on quantitative research conducted through a questionnaire survey among social service workers in the Příbram district. The research findings indicate that manipulative and bullying behaviors occur relatively frequently in this field and have a direct impact on the workplace atmosphere, mental health of employees, and the overall quality of client services. The thesis offers recommendations aimed at improving prevention and providing effective responses to these issues at both the individual and organizational levels. The objective is to contribute to the cultivation of a healthy working environment in social services and to strengthen the ethical standards of helping...