Neformální vzdělávání nadaných žáků na prvním stupni základní školy
Informal education of gifted pupils at the first level of primary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199179Identifiers
Study Information System: 282993
Collections
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Nadaní žáci, nadané děti, nadání, neformální vzděláváníKeywords (English)
Gifted pupils, gifted children, talent, informal educationPředkládaná bakalářská práce se zaměřuje na neformální vzdělávání nadaných žáků v českém prostředí, konkrétně dětí ve věku 7-11 let prostřednictvím případové studie. Tato práce je rozdělena celkem na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána jednak historie zkoumání nadání, jsou zde vymezeny klíčové pojmy týkající se nadání a charakterizován nadaný žák a jeho identifikace. Za druhé, je zde dále definován pojem neformálního vzdělávání a uvedeny možnosti jeho realizace. Druhá, praktická část je pak věnována samotnému výzkumu neformálního vzdělávání nadaných žáků prostřednictvím případové studie zaměřené na Klub nadaných dětí, který představuje volnočasový kroužek pro žáky s intelektovým nadáním. Tento kroužek pořádá jedna z pražských základních škol ve spolupráci s organizací sdružující osoby s vysokým IQ Mensa ČR. V této části jsou podrobně popsány jednotlivé lekce a aktivity kroužku, které byly zaměřeny na podporu celkového rozvoje nadaných dětí. Výsledky uskutečněného výzkumu ukazují, jak tento typ neformálního vzdělávání obohacuje účastníky Klubu nadaných dětí, přičemž se zaměřuje na rozvoj jejich potenciálu v různých oblastech jako např. logika, abstraktní myšlení nebo kreativita. Výzkum, který probíhal v první polovině roku 2024 a zahrnoval šest žáků z prvního stupně a...
(in English) The present bachelor thesis focuses on the informal education of gifted pupils in the Czech environment, specifically children aged 7-11 through a case study. This thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the history of the study of giftedness is described, key concepts related to giftedness are defined and the gifted child is characterized and identified. Secondly, the concept of non-formal education is further defined and the possibilities for its implementation are presented. The second, practical part is then devoted to the actual research on the informal education of gifted pupils through a case study focusing on the Gifted Children's Club, a leisure club for intellectually gifted pupils organized by a Prague primary school in cooperation with Mensa ČR, an organization of high IQ individuals. In this part, the individual lessons and activities of the club, which were aimed at supporting the overall development of gifted children, are described in detail. The results of the research conducted show how this type of informal education enriches the participants of the Gifted Children's Club, focusing on the development of their potential in different areas such as logic, abstract thinking or creativity. The research, which took place in...