Herní fotografie jako autorské dílo
In-game Photography as a Work of Authorship
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199098Identifiers
Study Information System: 267498
Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Dobřichovský, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
29. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Herní fotografie, autorské dílo, podmínky autorskoprávní ochranyKeywords (English)
In-game photography, work of authorship, terms of copyright protectionHerní fotografie jako autorské dílo Abstrakt Diplomová práce se věnuje fenoménu herní fotografie, tedy snímků pořizovaných v prostředí videoher jejími hráči, a klade si za cíl zodpovědět otázku, zda tyto mohou být považovány za autorské dílo. Práce sestává z pěti kapitol. První kapitola je věnována herní fotografii jako pojmu - právnímu posouzení herní fotografie nutně předchází definice, mimo to je naznačen i její historický vývoj a význam v současné videoherní i umělecké komunitě. Druhá kapitola se zaměřuje na právní aspekty videoher a jejich autorskoprávní charakter. Toto je nezbytné proto, že herní fotografie vzniká právě v prostředí videohry, a je tak nutno postavit na jisto, jak je videohra autorskoprávně chráněna. V kapitole třetí je rozebrána právní úprava autorskoprávní ochrany a z ní vyvozeny pojmové znaky autorského díla - pozornost je věnována konkrétně úpravě autorského díla dle autorského zákona a dále požadavku originality dovozeném judikaturou SDEU. Z té je zvláštní pozornost věnována hlavně rozhodnutí Painer, které dává návod, jak nahlížet na autorskoprávní ochranu fotografií. Pojmové znaky autorského díla jsou následně v kapitole čtvrté konfrontovány s předmětem herní fotografie. Právě kapitola čtvrtá tvoří jádro této práce, kdy za pomoci analýzy herní fotografie a jejích možností je...
64 In-game Photography as a Work of Authorship Abstract The thesis focuses on the phenomenon of in-game photography, i.e. images taken in the environment of video games by their players, and aims to answer the question of whether these can be considered as works of authorship. The thesis consists of five chapters. The first chapter is devoted to in-game photography as a concept - the legal assessment of in-game photography is necessarily preceded by a definition, as well as an outline of its historical development and importance in the contemporary video game and art community. The second chapter focuses on the legal aspects of video games and their copyright character. This is necessary because in-game photography is created in a video game environment, and it is therefore essential to establish how a video game is protected by copyright. The third chapter discusses the legal regulation of copyright protection and the conceptual features of a work of authorship derived from it - attention is paid specifically to the regulation of a work of authorship under the Copyright Act and the requirement of originality imported by the case law of the CJEU. Of these, particular attention is paid to the Painer decision, which provides guidance on how to view the copyright protection of photographs. The defining...