Vnímání těla ve výuce
Body Perception in Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199018Identifiers
Study Information System: 282175
Collections
- Kvalifikační práce [19975]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vnímání těla, sebevědomí, akademická výkonnost, tělesný obrazKeywords (English)
Body perception, self-esteem, academic performance, body imageTato bakalářská práce zkoumá vztah mezi sebevnímáním a školní úspěšností studentů, se zaměřením na dospívající jedince. Cílem je objasnit, jakým způsobem vnímání vlastního těla ovlivňuje nejen samotné studijní výsledky, ale i další složky školního fungování, například míru motivace, důvěru ve vlastní kompetence, emoční stabilitu a celkový přístup ke vzdělávání. V rámci práce je školní úspěšnost chápána jako komplexní konstrukt, který nebere v potaz pouze výkon měřený známkami nebo kognitivními schopnostmi, ale zahrnuje širší spektrum faktorů, jež ovlivňují celkový školní úspěch. Práce se také věnuje psychologickým vlivům, které formují vztah jedince k vlastnímu tělu, zejména vlivu médií, tlaku vrstevníků i kulturním ideálům krásy a propojuje je s klíčovými faktory ovlivňujícími školní úspěšnost. Na tělesné sebepojetí je nahlíženo nejen jako otázka estetiky, ale jako významný prvek sebehodnocení, který se promítá do každodenního fungování žáků ve škole. Práce se pokusí poukázat na důležitost podpory zdravého tělesného sebepojetí ve školním prostředí. Vychází z analýzy aktuálních vědeckých článků, knih a studií zaměřených na tělesný obraz, školní výkonnost a související psychologické faktory. KLÍČOVÁ SLOVA vnímání těla, sebevědomí, akademická výkonnost, tělesný obraz
This bachelor thesis examines the relationship between self-perception and academic performance in students, with a focus on adolescents. The aim is to clarify how the perception of one's body influences not only academic outcomes but also other aspects of school functioning, such as motivation, confidence in one's abilities, emotional stability, and overall approach to education. In this study, academic performance is understood as a complex construct that not only considers performance measured by grades or cognitive abilities but also encompasses a broader spectrum of factors that influence overall academic success. The thesis further explores psychological factors that shape an individual's relationship with their body, particularly the influence of media, peer pressure, and cultural beauty ideals and connects them with key factors affecting academic success. Body image is viewed not only as a matter of aesthetics but as a significant component of self-evaluation that influences students' everyday functioning in the school environment. The thesis aims to highlight the importance of supporting healthy body image within educational settings. It is based on an analysis of current scientific articles, books, and studies focused on body image, academic performance, and related psychological factors....