Didaktika filosofie v České republice
Didactics of Philosophy in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199010Identifikátory
SIS: 282176
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelcová, Naděžda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Didaktika, filosofie, střední škola, výukaKlíčová slova (anglicky)
Didactics, philosophy, high school, teachingTato bakalářská práce se věnuje problematice výuky filosofie na středních školách v České republice. Vychází z předpokladu, že didaktika filosofie není v českém kontextu dosud dostatečně rozpracována a že učitelé postrádají systematickou metodickou podporu. Cílem práce je popsat postavení filosofie v kurikulárních dokumentech, zejména v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G), a poukázat na možnosti rozvoje klíčových kompetencí prostřednictvím výuky filosofie. Pozornost je dále věnována vybraným didaktickým přístupům, které mohou podpořit smysluplnou a aktivní výuku, jež rozvíjí kritické a samostatné myšlení žáků. Součástí textu je přehled různých pojetí filosofie jako předmětu, jejich metodologická specifika i výukové metody, které mohou být při výuce uplatněny. Dále jsou rozebrány vybrané učebnice a odborné publikace s ohledem na to, jak podporují filosofické myšlení a rozvoj žákovských kompetencí. Práce ukazuje, že současné kurikulární zakotvení filosofie je příliš obecné, chybí mu konkrétní metodická doporučení i oborově specifikované kompetence. Navrhovaná opatření mohou směřovat k efektivnější výuce, například prostřednictvím tematicko-problémového přístupu, důrazu na dialog a práci s filosofickým textem. Práce tak nabízí podněty pro zlepšení didaktiky filosofie a její pevnější...
This bachelor's thesis deals with the issue of teaching philosophy in secondary schools in the Czech Republic. It is based on the assumption that the didactics of philosophy has not yet been sufficiently developed in the Czech context and that teachers lack systematic methodological support. The aim of the thesis is to describe the position of philosophy in curricular documents, especially in the Framework Educational Program for Gymnasiums (RVP G), and to point out the possibilities of developing key competences through the teaching of philosophy. The thesis also focuses on selected didactic approaches that can support meaningful and active teaching that develops students' critical and independent thinking. The text includes an overview of various concepts of philosophy as a subject, their methodological specifics, and teaching methods that can be applied in teaching. Selected textbooks and professional publications are also analyzed with respect to how they support philosophical thinking and the development of students' competences. The thesis shows that the current curricular anchoring of philosophy is too general, lacking specific methodological recommendations and subject-specific competences. Finally, recommendations are proposed on how to teach philosophy more effectively - for example,...