Občanská výchova jako prostředek posilování občanské angažovanosti v mikroregionu Týnecko.
Civic education as a means of strengthening civic engagement in the Týnecko microregion.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198862Identifiers
Study Information System: 280256
Collections
Author
Advisor
Referee
Murad, Salim
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Občanská participace, občanská angažovanost, občanská výchova, aktivní, výuka, zdravé město, lokálníKeywords (English)
Civic participation, civic engagement, civic education, active, teaching, healthy city, localTato diplomová práce řeší téma občanské angažovanosti žáků základních škol. Zaměřuje se na možnosti posilování aktivních občanských postojů v hodinách občanské výchovy a přihlíží k významu tohoto procesu na lokální úrovni. Pro konkrétní uchopení tématu je pracováno s příkladem mikroregionu Týnecko a jeho centrální městem Týncem nad Sázavou, které je členem Národní sítě Zdravých měst ČR. Cílem práce je vytvořit didaktický návrh do hodiny občanské výchovy pro druhý stupeň, který podpoří již fungující kroky a aktivity zdravého města, žákům pomůže rozvíjet vztah k místu, kde žijí, bude posilovat jejich aktivní občanské postoje a motivovat je k aktivní participaci. Jako klíčové pro toto téma je definována zkušenost s občanskou participací. Teoretické vymezení tohoto pojmu, pojmů region a mikroregion, společně s dalšími faktory ovlivňujícími občanskou angažovanost je součástí první části práce. Vzhledem k didaktickému charakteru práce a zaměření na to, jak může participační zkušenost ovlivnit děti a mládež, je na základě odborné literatury popsán přínos této zkušenosti pro jejich osobní rozvoj a je analyzováno zařazení tohoto tématu v rámci formální a neformální úrovně vzdělávání. Druhá část práce se věnuje participačním aktivitám v daném mikroregionu a na základě jejich analýzy je navržen didaktický...
This thesis addresses the issue of civic engagement of primary school students. It focuses on the possibilities of strengthening active civic attitudes in civic education classes and takes into account the importance of this process at the local level. The example of the Týnecko micro-region and its main town, Týnec nad Sázavou, which is a member of the Association of Healthy Cities of the Czech Republic, is used to illustrate the issue. The aim of this work is to create a didactic proposal for a civic education lesson for the second grade, which will support the already functioning steps and activities of a healthy city, help pupils to develop a relationship with the place where they live, strengthen their active civic attitudes and motivate them to active participation. The experience of civic participation is defined as the key to this theme. A theoretical definition of this concept, the concepts of region and micro-region, as well as other factors influencing civic participation are included in the first part of the thesis. Due to the didactic nature of the thesis and the focus on how participation experiences can influence children and young people, the contribution of these experiences to their personal development is described on the basis of literature and the inclusion of this topic in...