Specifika vzdělávání v adaptačním procesu ve vybrané organizaci
Specifics of education in the adaptation process in a selected organization
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198843Identifiers
Study Information System: 279724
Collections
- Kvalifikační práce [19976]
Author
Advisor
Referee
Kolek, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adaptační proces, mentoring, metody vzdělávání, orientace v organizaci, onboarding, profesní vzdělávání, zaškoleníKeywords (English)
adaptation proces, mentoring, methods of education, orientation in the organization, onboarding, professional education, trainingDiplomová práce se zabývá specifiky vzdělávání pracovníků během adaptačního procesu. Cílem práce je analyzovat systém a proces vzdělávání pracovníků během adaptačního procesu ve vybrané mezinárodní organizaci a na základě výsledků výzkumu podat konkrétní návrhy a doporučení k jeho optimalizaci. Tyto návrhy a doporučení budou následně implementovány do praxe vybrané organizace. Práce má teoreticko-empirický charakter a je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část práce vychází z odborné literatury českých i zahraničních autorů a postupně se zabývá tématy zaměřujícími se na adaptační proces, na jeho význam, formy i faktory jeho úspěšnosti včetně vyhodnocování. Dále propojuje adaptační proces s oblastí podnikového vzdělávání, kde se věnuje jeho významu, formám či přístupům ke vzdělávání nových pracovníků. Závěr teoretické části popisuje specifika vzdělávání nových pracovníků, vlivy teorií učení se na praxi, didaktické metody a formy vzdělávání, jeho vyhodnocování a další aspekty související s adaptačním procesem. Empirická část se opírá o kvalitativní výzkumné šetření realizovaného prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Východiskem výzkumu je obsahová analýza interní dokumentace vybrané organizace. Analýza a vyhodnocení získaných dat jsou provedeny za pomocí techniky otevřeného...
The diploma thesis focuses on the specific aspects of employee education during the adaptation process. The objective of the thesis is to analyze the system and process of employee training during the adaptation phase within a selected international organization and based on the research findings to provide concrete proposals and recommendations for its optimization. These proposals and recommendations will subsequently be implemented in the practice of the selected organization. The thesis has a theoretical-empirical character and is divided into two main parts. The theoretical part is based on professional literature by both Czech and international authors and gradually addresses topics related to the onboarding process, including its significance, forms, and the factors that contribute to its success, as well as methods of evaluation. It further connects the onboarding process with the field of corporate training, focusing on its importance, various forms, and possible approaches to training new employees. The conclusion of the theoretical section describes the specifics of new employee training, the influence of learning theories on practice, didactic methods and forms of training, evaluation methods, and other aspects related to the onboarding process. The empirical part is based on...