Pojetí literární výchovy na 1. stupni ZŠ: vícepřípadová studie
Literary education in primary school: a multi-case study
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198574Identifikátory
SIS: 279369
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komberec, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literární výchova, výuka literatury, čtenářská gramotnost, 1. stupeň ZŠ, vícepřípadová studieKlíčová slova (anglicky)
literature education, literature teaching, literacy, reading, primary education, multi-case studyTato diplomová práce se věnuje pojetí literární výchovy na prvním stupni základní školy a zkoumá, jak různé pedagogické přístupy ovlivňují vztah žáků ke čtení. Cílem práce je analyzovat a porovnat metody a strategie, které učitelé v hodinách literární výchovy využívají, a zjistit, jak tyto přístupy formují čtenářské dovednosti a motivaci žáků. Teoretická část práce vymezuje klíčové pojmy související s literární výchovou, představuje aktuální kurikulární dokumenty a upozorňuje na inovativní výukové materiály, které mohou obohatit výuku. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím pozorování výuky na čtyřech základních školách a rozhovorů s učiteli a žáky. Následná cross-case analýza umožňuje porovnat přístupy v jednotlivých školách. Výsledky ukazují, že konstruktivisticky pojatá výuka, využívající například dílny čtení, práci s autentickými texty či rozvoj čtenářství skrze vzájemné komunikace, vede k vyšší motivaci žáků a pozitivně ovlivňuje jejich vztah k literatuře. Naproti tomu tradiční výuka zaměřená především na čítanku a transmisivní předávání znalostí přispívá k nižšímu zájmu o čtení. Výzkum potvrzuje, že volba přístupů v literární výchově zásadně ovlivňuje čtenářskou motivaci i dlouhodobý rozvoj čtenářských kompetencí žáků. KLÍČOVÁ SLOVA literární výchova,...
This thesis focuses on the concept of literary education in the first stage of primary school and examines how different pedagogical approaches influence students' relationship with reading. The thesis aims to analyse and compare methods and strategies teachers use in literature education lessons and determine how these approaches shape students' reading skills and motivation. The theoretical part of the thesis defines key concepts of literature education, presents current curricular documents, and highlights innovative teaching materials that can enrich the learning process. The practical part is based on qualitative research conducted through classroom observations at four primary schools and interviews with teachers and students. The subsequent cross-case analysis allows for a comparison of approaches across individual schools. The results show that a constructivist approach to teaching, utilizing techniques such as reading workshops, working with authentic texts, and promoting reading through mutual communication, leads to higher student motivation and positively impacts their relationship with literature. In contrast, traditional teaching focused mainly on the reader and transmissive knowledge transfer contributes to a lower interest in reading. The research confirms that the choice of...