Začlenění žáka s PAS do kolektivu běžné třídy
Inclusion of children with ASD in the regular classroom
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198570Identifikátory
SIS: 280553
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krčmářová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, inkluze, inkluzivní pedagogika, třídní kolektiv, role učitele, individuální vzdělávací plánKlíčová slova (anglicky)
Autism spectrum disorder, Asperger's syndrome, inclusion, inclusive pedagogy, class collective, the role of the teacher, individual education planTato diplomová práce je zacílena na problematiku začleňování dětí s poruchami autistického spektra do kolektivů běžných tříd na běžných základních školách. V rámci tohoto tématu je zde řešeno množství témat, která s touto problematikou velmi úzce souvisí. Předně se práce věnuje vymezení samotného pojmu autismu a také přibližuje typy této poruchy. Jsou zde popsány typické projevy, se kterými se lze setkat a které lze od jedince s touto poruchou očekávat. Dále tato práce obsahuje velmi důležitou část, kterou je oblast inkluze, se kterou souvisí příslušná legislativní opora. Dále pak fungování třídního kolektivu, ve kterém se žák s poruchou autistického spektra nachází a jeho vedení. V poslední kapitole teoretické části je tato práce obohacena o téma, které se věnuje učitelské profesi. V rámci učitelské profese zde zmiňuji zajímavou typologii učitele a v posledních letech velmi diskutovaný syndrom vyhoření. Ve druhé části této práce jsou zmapovány metody, kterými lze podpořit nejen začlenění žáka s poruchou autistického spektra ve smyslu vzdělávání, ale také v kontextu integrace do třídního kolektivu, ve kterém se žák nachází. Jsou zde popsány příklady projevů žáka s poruchou autistického spektra z praxe a také metody, kterými je možno tyto projevy ovlivňovat. Posledním doplněním práce je soubor...
This thesis focuses on the issue of inclusion of children with autism spectrum disorders into mainstream classrooms in mainstream primary schools. Within this topic, a number of topics are addressed that are very closely related to this issue. First of all, the thesis defines the term autism itself and also introduces the types of this disorder. The typical manifestations that can be encountered and expected from an individual with this disorder are described. In addition, this work contains a very important part, which is the area of inclusion, with which the relevant legislation is related. Then there is the functioning of the classroom collective in which the pupil with autism spectrum disorder is located and its management. In the last chapter of the theoretical part, the thesis is enriched with the topic of the teaching profession. In the context of the teaching profession, I mention here the interesting typology of the teacher and the burnout syndrome, which has been much discussed in recent years. In the second part of this thesis, the methods that can be used to support the inclusion of a pupil with autism spectrum disorder not only in terms of education, but also in the context of integration into the classroom collective in which the pupil is situated are mapped out. Examples of the...