Rozvoj čtenářství na 1. stupni ZŠ Šeberov: případová studie
Reading development at Šeberov Elementary School: A case study
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198561Identifikátory
SIS: 280376
Kolekce
- Kvalifikační práce [19963]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rozvoj čtenářství, případová studie, čtenářské dovednosti, projekty na podporu čtenářstvíKlíčová slova (anglicky)
reading development, case study, reading skills, projects to support readingDiplomová práce se zaměřuje na rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy v České republice. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy a popsán proč je čtenářská gramotnost důležitá na vývoj žáků a jejich budoucí život. V teoretické části má svůj prostor i vliv rodiny a sociálního prostředí na rozvoj čtenářské gramotnosti a to, jak dítě ke čtení motivovat. Součástí této části jsou také ověřené metody a přístupy, které jsou doplněné o výsledky výzkumů a příkladů dobré praxe na jiných školách. Empirická část je zpracována formou případové studie na Základní škole a mateřské škole Šeberov. Nejdříve jsou pomocí single-case analýzy analyzovány dotazníky pro žáky, učitele, rozhovor se zástupkyní a vize školy. Později bylo pomocí cross-case analýzy porovnáváno, kde v těchto oblastech nastala shoda a kde naopak rozpor. Cílem bylo zjistit, jaké konkrétní metody a přístupy vybraná základní škola využívá, jak podporuje čtenářství a jak celý tento proces vnímají samotní žáci školy. Z výsledků studie vyplývá, že škola čtenářství i čtenářskou gramotnost systematicky rozvíjí a snaží se své přístupy stále vylepšovat, aby dokázala žáky ke čtení co nejvíce motivovat. Zjištěné informace mohou být inspirací pro ostatní školy, které chtějí efektivně podporovat rozvoj čtenářství...
This thesis focuses on the development of reading and reading literacy among primary school pupils in the Czech Republic. The theoretical part defines key terms and explains why reading literacy is important for pupils' development and their future lives. It also addresses the influence of family and social environment on the development of reading literacy and explores ways to motivate children to read. This section includes proven methods and approaches, supported by research findings and examples of good practice from other schools. The empirical part is conducted as a case study at the Primary and Nursery School Šeberov. First, single-case analysis was used to examine questionnaires from pupils and teachers, an interview with the deputy headteacher, and the school's educational vision. Subsequently, a cross-case analysis compared the findings to identify areas of agreement and discrepancy. The goal was to determine which specific methods and approaches the selected school uses to support reading and how this process is perceived by the pupils themselves. The results of the study show that the school systematically fosters reading and reading literacy and continuously strives to improve its approaches in order to motivate pupils to read. The findings can serve as inspiration for other schools...