Porovnanie výučby dejepisu na českých a slovenských gymnáziách
Comparison of History Teaching in Czech and Slovak Grammar Schools
Srovnání výuky dějepisu na českých a slovenských gymnáziích
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198559Identifiers
Study Information System: 276294
Collections
Author
Advisor
Referee
Havlůjová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka dejepisu - porovnanie - výskum - gymnázium - dotazník - interviewKeywords (English)
history teaching - comparison - research - grammar school - questionnaire - interviewCílem diplomové práce je porovnání výuky dějepisu na dvou konkrétních gymnáziích na Slovensku a v České republice. Diplomová práce se nezabývá pouze porovnáním dvou gymnázií, ale také porovnáním státních vzdělávacích programů na Slovensku a v České republice. Teoretická část práce je zaměřena na metodologii a na popis výzkumných metod, kterými autor pracoval, a to: dotazník, interview a pozorování výuky. Praktická část práce porovnává různé aspekty výuky dějepisu na dvou gymnáziích, přičemž porovnání je rozděleno na běžné vyučovací hodiny dějepisu a na tzv. seminární hodiny dějepisu. Porovnání vychází z dat získaných z vlastního výzkumu. Metoda použitá na získávání a analýzu dat byla smíšený výzkum, což znamená kvantitativně-kvalitativní výzkum. Diplomová práce také obsahuje porovnání podobných výzkumů, které byly však zaměřeny pouze na české školství. Výzkum ukázal, že výuka dějepisu na Slovensku a v České republice je podobná, přičemž rozdíly spočívají hlavně ve vzdělávacích programech, zejména v jejich obsahu, rozsahu a zaměření na předmět dějepis, který má ve slovenském vzdělávacím programu širší rozsah. Běžné hodiny dějepisu byly vyučovány podobným způsobem, a rozdíl byl primárně v tzv. seminárních hodinách dějepisu. Z porovnání podobných výzkumů vyplynulo, že výsledky této diplomové práce...
The goal of the thesis is to compare the teaching of history at two specific high schools in Slovakia and the Czech Republic. The thesis is not only focused on comparing the two high schools but also on comparing the national educational programs in Slovakia and the Czech Republic. The theoretical part of the thesis is focused on methodology and the description of the research methods used by the author, namely: a questionnaire, interviews, and classroom observation. The practical part of the thesis compares various aspects of history teaching at the two high schools, with the comparison divided into regular history lessons and so-called history seminars. The comparison is based on data obtained from the author's own research. The method used for data collection and analysis was mixed research, meaning a quantitative- qualitative approach. The thesis also includes a comparison of similar studies that were focused only on the Czech education system. The research showed that the teaching of history in Slovakia and the Czech Republic is similar, with differences mainly in the educational programs, particularly in their content, scope, and focus on the history subject, which has a broader scope in the Slovak educational program. Regular history lessons were taught in a similar way, with the main...