Pay With: Personal Data.
Způsob platby: Osobní údaje
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198349Identifiers
Study Information System: 268062
Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Magdaléna
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Department of European Law
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pay-or-Consent, GDPR, SouhlasKeywords (English)
Pay-or-Consent, GDPR, ConsentZpůsob platby: Osobní údaje Abstrakt Tato práce zkoumá soulad přístupu "zaplať nebo souhlas" s nařízením GDPR na online platformách. V tomto systému si subjekty údajů volí buď souhlas se zpracováním jejich údajů pro účely behaviorální reklamy, nebo platí měsíční poplatek za verzi bez reklamy. Výzkum začíná podrobným historickým přehledem právních základů společnosti Meta pro behaviorální reklamu, sleduje jejich postupy při zpracování údajů a právní odůvodnění v průběhu času. Toto poskytuje základní kontext pro pochopení současného regulačního prostředí. Jádrem práce je hloubková analýza potenciálního souladu systému "zaplať nebo souhlas" s konkrétními požadavky GDPR na souhlas. Tyto požadavky zahrnují, že souhlas musí být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný. Každé kritérium je podrobně zkoumáno a analýza je křížově porovnávána s názory a pokyny Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB), což zajišťuje sladění s autoritativními interpretacemi GDPR a jejich kritickou analýtu. Práce se také zabývá formálními aspekty stanoviska EDPB k systémům "zaplať nebo souhlas", kriticky zkoumá právní a procedurální nuance jejich stanoviska. Pro další podporu konceptu práce zkoumá důsledky považování osobních údajů za neobchodovatelnou komoditu, argumentuje pro uznání osobních údajů jako sui generis...
Pay With: Personal Data Abstract This thesis investigates the compliance of the "pay-or-consent" system with GDPR on online platforms. In this system, data subjects choose either to consent to the processing of their data for behavioural advertising purposes or to pay a monthly fee to opt out. The research begins with a detailed historical overview of Meta's legal bases for behavioural advertising, tracing their data processing practices and legal justifications over time. This provides a foundational context for understanding the current regulatory landscape. The core of the thesis is an in-depth analysis of the potential compliance of the pay-or- consent system with the GDPR's specific requirements for consent. These requirements include that consent must be freely given, specific, informed, and unambiguous. Each criterion is examined in detail, and the analysis is cross-referenced with opinions and guidelines from the European Data Protection Board (EDPB), ensuring alignment with authoritative GDPR interpretations and their critical review. Additionally, the thesis addresses the formal aspects of the EDPB's opinion on pay-or- consent systems, critically examining the legal and procedural nuances of their stance. To further support the concept, the thesis explores the implications of treating personal...