Využití metod a technik dramatické výchovy ve výuce na 1. stupni základních škol v Praze
Drama methods and techniques in elementary schools in Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198339Identifiers
Study Information System: 282252
Collections
- Kvalifikační práce [19958]
Author
Advisor
Referee
Hanyš Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, principy a cíle dramatické výchovy, dramatická výchova na 1. stupni, Rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváníKeywords (English)
drama education, drama methods, and techniques, aims, and principles of drama, drama in elementary education, Framework Education Programme for Elementary EducationSVĚTNIČKOVÁ NATÁLIA, Využití metod a technik dramatické výchovy ve výuce na 1. stupni základních škol v Praze, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2025. Diplomová práce se zabývá využitím metod a technik dramatické výchovy ve výuce na 1. stupni základních škol v Praze. Cílem práce je zmapování způsobu využití metod a technik dramatické výchovy ve vyučování na 1. stupni základního vzdělávání Teoretická část definuje pojem dramatická výchova, popisuje její cíle, principy a představuje dramatické metody a techniky. Dále se věnuje zařazení dramatické výchovy do základního vzdělávání na 1. stupni. Empirickou část tvoří polostrukturované rozhovory, které poskytují hlubší vhled do zkušeností a postojů učitelů k dramatické výchově a umožňují detailnější analýzu faktorů ovlivňujících její implementaci ve výuce. Tato kvalitativní část je podpořena strukturovaným dotazníkem, který je zaměřen na způsoby implementace dramatických metod a technik do výuky učiteli 1. stupně základních škol v Praze. Empirická část dokládá, že učitelé 1. stupně základních škol v Praze dramatickou výchovu vnímají pozitivně a nejčastěji ji využívají v humanitních předmětech. Mezi preferované metody patří zejména hra v roli, pantomima, improvizace a živé obrazy. Hlavními překážkami jsou časová náročnost a potřeba přípravy,...
SVĚTNIČKOVÁ NATÁLIA, Application of Drama Education Methods and Techniques in Primary Education in Prague, Prague, Faculty of Education, Charles University, 2025. The thesis focuses on the use of drama education methods and in teaching at the primary level of elementary schools in Prague. The aim of the thesis is to analyse the way in which these methods and techniques are implemented in primary education. The theoretical part defines the concept of drama education, outlines its goals and principles, and provides an overview of drama methods and techniques. Furthermore, it explores the integration of drama education into the primary school curriculum. The empirical part consists of semi-structured interviews, which provide a deeper insight into teachers' experiences and attitudes towards drama education and allow for a more detailed analysis of the factors influencing its implementation in teaching. This qualitative part is supported by a structured questionnaire that explores how teachers at primary schools in Prague incorporate drama methods and techniques into their lessons. The research findings show that primary school teachers in Prague perceive drama education positively and most frequently use it in humanities subjects. The most used methods include role play, pantomime, improvisation, and...