Sportovní zařízení základních škol v Praze a jejich vliv na nabídku pohybových kroužků
Sports facilities in Prague elementary schools and their Impact on the availability of movement-oriented after-school activities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198214Identifiers
Study Information System: 281788
Collections
- Kvalifikační práce [19983]
Author
Advisor
Referee
Kašpar, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sport, volný čas, zájmové vzdělávání, tělocvičnaKeywords (English)
sport, leisure time, interest-based education, gymnasiumTato práce zkoumá vztah mezi sportovní infrastrukturou a nabídkou pohybových kroužků na 25 základních školách v Praze (městské části 10, 15 a 22). Hlavním cílem bylo zjistit, jak prostorové kapacity (velikost a počet tělocvičen, venkovní hřiště) ovlivňují rozsah nabízených aktivit. Výzkum kombinoval kvantitativní metody (komparativní analýza prostorových kapacit, statistické vyhodnocení vztahů pomocí Pearsonovy korelace) s kvalitativním přístupem (11 polostrukturovaných rozhovorů s lektory a organizátory kroužků). Kvantitativní data byla získána analýzou veřejných zdrojů, rozhovory probíhaly osobně/telefonicky s ústním souhlasem respondentů a následnou anonymizací. Výsledky ukazují silný vliv vnitřních prostor: velikost tělocvičen (r=0,48; p=0,015) a jejich počet (r=0,41; p=0,044) významně korelovaly s nabídkou kroužků. Venkovní hřiště měla nevýznamný vliv (p>0,05). Kvalitativní data potvrdila, že kapacita tělocvičen je jeden z faktorů pro organizaci aktivit. Závěry doporučují investice do rozšíření vnitřních sportovních zařízení, které jsou pro nabídku kroužků rozhodující. KLÍČOVÁ SLOVA sport; volný čas; zájmové vzdělávání; tělocvična
This thesis examines the relationship between sports infrastructure and the availability of movement-oriented after-school activities in 25 primary schools in Prague (districts 10, 15, and 22). The main objective was to determine how spatial capacities (i.e., the size and number of gymnasiums and outdoor sports fields) influence the range of activities offered. The research employed a mixed-methods approach, combining quantitative methods (comparative analysis of spatial capacities, statistical evaluation using Pearson correlation) with a qualitative component (11 semi-structured interviews with after-school activity instructors). Quantitative data were obtained through analysis of publicly available sources, while interviews were conducted in person or by phone, with respondents' verbal consent and subsequent anonymization. The results indicate a strong influence of indoor facilities: both gymnasium size (r = 0.48; p = 0.015) and number (r = 0.41; p = 0.044) significantly correlated with the availability of movement-oriented after-school activities. Outdoor sports fields, by contrast, showed no significant effect (p > 0.05). Qualitative findings supported the conclusion that gymnasium capacity is a factor in organizing such activities. The study concludes by recommending investments in the...