Kompetence žáků oboru E Pečovatelské služby v souvislosti s jejich následným pracovním uplatněním
Competence of E nursing care students in relation to their subsequent employment
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198199Identifikátory
SIS: 276835
Kolekce
- Kvalifikační práce [19977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mužáková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vzdělávací obory kategorie E, porucha vývoje intelektu, střední vzdělávání, přechod osob s poruchou vývoje intelektu do dospělosti, pečovatelské službyKlíčová slova (anglicky)
E category education, intellectual disability, secondary education, transition to adulthood for people with intellectual disability, care servicesTato diplomová práce se zabývá žáky oboru E Pečovatelské služby. Cílem bylo zjistit, zda jsou u nich v průběhu výuky rozvíjeny takové kompetence, které jsou ve shodě s požadavky trhu práce a zda se i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se na tento obor hlásí, mohou úspěšně uplatnit v následném zaměstnání v daném oboru. Pro výzkumné šetření byla zvolena kvalitativní metoda sběru dat formou polostrukturovaných rozhovorů a získaná data byla zpracována obsahovou analýzou. Ta ukázala, že výuka probíhá efektivně, jsou při ní rozvíjeny dovednosti a schopnosti žáků, které odpovídají požadavkům na trhu práce a je ve velké míře zaměřena na praktickou výuku a získávání praktických zkušeností pro výkon povolání. Míra osvojení těchto dovedností je individuální a tím i úspěšnost dokončení studia jednotlivých žáků a také jejich uplatnění na trhu práce. Práce čerpá i z výsledků zahraničních studií, které poskytly přesah i do tzv. přechodu osob s poruchou vývoje intelektu do dospělosti. Všechna získaná data a jejich vyhodnocení pak umožnily vytvořit doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávací obory kategorie E, porucha vývoje intelektu, střední vzdělávání, přechod osob s poruchou vývoje intelektu do dospělosti, pečovatelské služby
This diploma thesis focuses on students enrolled in the E Category Care Services study program. The objective of this study was to find out whether they develop competencies that align with the demands of the labour market and whether students with special educational needs who apply for this course can be successfully employed in subsequent jobs in this field. For the research investigation, a qualitative method of data collection in the form of semi- structured interviews was chosen and the data obtained was processed by content analysis. The results showed that the teaching is effective, develops the students' skills and abilities that meet the labour market requirements, and is largely focused on practical learning and gaining work experience for the profession. The extent to which these skills are acquired is individual, as is the success rate of individual pupils in completing their studies and finding employment in the labour market. The work also draws on the results of foreign studies, which have provided overlap with the so-called transition of persons with intellectual disabilities to adulthood. All the data obtained and their evaluation then enabled the formulation of recommendations for practice. KEYWORDS E category education, intellectual disability, secondary education, transition to...