Odhalování prostorových dynamik: Recepční estetika Wolfganga Isera, queer teorie a feministické pohledy v díle Sylvie Molloy En breve cárcel (V krátkém vězení)
Exploring spatial dynamics: Receptive aesthetics of Wolfgang Iser, Queer theory and Feminist Perspectives in Sylvia Molloy's En breve cárcel
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197332Identifiers
Study Information System: 268874
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Zaťko, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
6. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nedourčenost|metafikce|argentinská literatura|feminismus|poststrukturalismus|queer teorie|prostorKeywords (English)
space|indetermination|metafiction|argentinian literature|feminism|post-structuralism|queer theoryTematika zvnitřnění fyzického a abstraktního prostoru provází dílo Sylvie Molloy V krátkém vězení (En breve cárcel) od jeho začátku do konce. Obrazy z minulosti nenavazují lineárně na hlavní dějovou linii, nýbrž doplňují prázdná místa příběhu. Práce se soustředí na aplikaci teorie recepční estetiky Wolfganga Isera, která tato prázdná místa označuje jako místa nedourčenosti. Zvláštní důraz je kladen na roli čtenáře, který hraje klíčovou roli v procesu vytváření interpretace textu. Odklon od jednoznačného významu k jeho pluralitě zároveň otevírá prostor pro nové feministické či queer teorie, jimiž se autorka sama ve svém teoretickém díle zabývá. Klíčová slova: literární prostor, Sylvia Molloy, nedourčenost, argentinská literatura, feminismus, recepční estetiky, feminism
Sylvia Molloy's Certificate of absence (En breve cárcel) explores the theme of internalizing physical and abstract space from start to finish. Rather than following a linear path, the recollections from the past fill in the narrative gaps. This thesis dvelves into Wolfgang Iser's theory of receptive aesthetics as it applies to these narrative gaps, often regarded as indeterminations. It highlights the reader's role in interpreting the text. This shift from a singular meaning to multiple interpretations creates room for the emergence of new feminist and queer theories, which Molloy herself references in her theoretical works. Key words: literary space, Sylvia Molloy, indetermination, argentinian literature, feminism, feminismus