Jak se liší vnímání rizikovosti psychoaktivních látek od jejich popsané rizikovosti? Šetření mezi studentstvem středních škol
How does the perception of the riskiness of psychoactive substances differ from their described riskiness? A survey among high school students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197314Identifiers
Study Information System: 253847
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Habiňáková, Renáta
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
6. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Psychoaktivní látky, rizika, středoškolští studenti, vnímání rizikaKeywords (English)
Psychoactive substances, risks, high school students, risk awarenessCílem práce je porovnání názorů st dentů a st dentek středních škol na jednotlivé psychoaktivní látky s jejich vědecky popsano m ltikriteriální rizikovostí (podle N tta, 2010). Práce má dále po kázat na to, jak se liší představy dospívajících od evidence a jaké nejčastější mýty je třeba dále vyvracet. Bylo zpracováno a analyzováno kvantitativní dotazníkové šetření mezi st denty a st dentkami středních škol (sběr dat a analýza) a byla zpracována evidence o rizikovosti návykových látek v teoretické části práce. Cílem výzk m je analýza povědomí st dentů a st dentek středních škol o rizicích psychoaktivních látek. Výsledkem výzk m je, že povědomí středoškolského st dentstva o rizicích psychoaktivních látek je spíše nepřesné a ovlivněné zdroji, ze kterých čerpají informace. Významný rozdíl oproti odborném odhad jsem zaznamenala zejména žívání alkohol , jehož důsledky mají tendenci podceňovat. Klíčová slov psychoaktivní látky, rizika, N tt, postoje k psychoaktivním látkám, postoje k drogám
This thesis is aiming to compare how different are perceived risks of psychoactive substances among high school students from the scientifically described multi-criteria risks (Nutt, 2010). Thesis also aims to point out the difference of teenagers' opinions and the evidence and which are the most common myths yet to be debunked. A quantitative survey among high school students has been compiled and analysed (data collecting and analysis) and the evidence about psychoactive substances' risks is described in the theoretical part of this thesis. The objective of this survey is to analyze high school students' awareness of psychoactive substances' risks. Conclusion of the survey is that high school students' knowledge about psychoactive substances' risks is rather inaccurate and affected by their sources of information. There is a notable difference concerning alcohol consumption when compared to an evidence- based risk assessment - the students tend to underestimate its consequences. Keywords psychoactive substances, risks, Nutt, attitudes towards psychoactive substances, attitudes towards drugs