Mobilní aplikace a webové stránky určené k procvičování českého pravopisu při přípravě na přijímací zkoušky na střední školy
Mobile apps and websites for practising Czech orthography in preparation for secondary school entrance exams
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197219Identifiers
Study Information System: 267150
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Dufková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature for Teacher Education
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
27. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pravopis|čeština|přijímací zkoušky|mobilní aplikace|webové stránkyKeywords (English)
orthography|Czech|entrance exams|mobile applications|websitesTato bakalářská práce se zabývá otázkou, jak současné webové a mobilní aplikace určené pro žáky deváté třídy základní školy nebo pro žáky připravující se na jednotnou přijímací zkoušku na střední školy s maturitou pojímají procvičování českého jazyka, zvláště pak českého pravopisu. První kapitoly přibližují problematiku e-learningu a jeho využití ve výuce českého jazyka. Následující část mapuje dostupné e-learningové nástroje splňující definovaná kritéria a poskytuje detailnější analýzu vybraných aplikací. Poté se práce věnuje tzv. práci s chybou ve vzdělávacím procesu a přibližuje tuto problematiku v kontextu e-learningových nástrojů. Závěrečná kapitola se zabývá otázkou didaktické validity těchto nástrojů. Klíčová slova E-learning, webové aplikace, mobilní aplikace, český jazyk, pravopis, práce s chybou
This bachelor's thesis addresses the question of how current web and mobile applications intended for ninth-grade primary school students, or students preparing for the unified entrance exam to secondary schools with graduation, approach the practice of the Czech language, particularly Czech orthography. The first chapters introduce the issue of e-learning and its use in teaching the Czech language. The following section surveys available e-learning tools that meet defined criteria and provides a more detailed analysis of selected applications. Subsequently, the work addresses the so-called work with mistakes in the educational process and explores this issue in the context of e-learning tools. The final chapter deals with the question of the didactic validity of these tools. Keywords E-learning, mobile applications, web applications, Czech language, ortography, work with mistakes