Postava matky vražedkyně ve vybraných dílech Toni Morrison
The character of mother-murderer in selected works of Toni Morrison
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197190Identifiers
Study Information System: 265263
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šebek, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
3. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mateřství|násilí|komunita|afroamerická literatura|20. století|feministická literární teorieKeywords (English)
motherhood|violence|community|afroamerican literature|20th century|feminist literary theoryDiplomová práce se zabývá vývojem postavy matky vražedkyně v dílech Sula (1973), Milovaná (Beloved, 1987) a Ráj (Paradise, 1997) od Toni Morrison s přihlédnutím k motivu komunity. Hlavním teoretickým východiskem pro tuto analýzu je feministická literární teorie, především texty zaměřující se na téma násilí a mateřství, jak v obecné rovině, tak v kontextu genderové i rasové identity.
This master thesis is focused on the development of mother-murderer character in Toni Morrison's works Sula (1973), Beloved (1987) and Paradise (1997) with regard of the motif of community. The primary theoretical perspective of this analysis is a feminist literary theory, particulary texts dedicated to the topic of violence and motherhood, both in general and in context of gender and racial identity.