Příprava budoucích učitelů fyziky: Znalosti a dovednosti zásadní pro učitelskou praxi
Preparing future physics teachers: Knowledge and skills essential for teaching practice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197152Identifiers
Study Information System: 242467
Collections
- Kvalifikační práce [11327]
Author
Advisor
Consultant
Snětinová, Marie
Referee
Chvál, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Department
Department of Physics Education
Date of defense
5. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
příprava budoucích učitelů|výuka fyziky|rámec TPACK|kvantitativní výzkumKeywords (English)
future teachers preparation|physics teaching|TPACK framework|qualitative studyTato diplomová práce se zabývá přípravou budoucích učitelů a znalostmi a dovednostmi zásadními pro učitelskou praxi. Stěžejní část této práce je kvantitativní výzkum, jehož cílem je získání názorů českých učitelů fyziky na vybrané znalosti a dovednosti zásadní pro jejich práci. Součástí výzkumu bylo navrhnout dotazník, který byl rozeslán více než 2000 učitelům fyziky, analyzováno bylo více než 320 odpovědí. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny s ohledem na rozdělení učitelů podle pohlaví, věku, délky praxe na střední škole, délky praxe ve výuce fyziky, způsobu získání kvalifikace učitele a typu školy, na které učí.
This thesis deals with the preparation of future teachers and the knowledge and skills essential for teaching practice. The core part of this work is a quantitative research aimed at gathering the opinions of Czech physics teachers on selected knowledge and skills essential for their work. As part of the research, a questionnaire was designed and distributed to more than 2000 physics teachers, with over 320 responses analyzed. The research results were evaluated with regard to the division of teachers by gender, age, length of practice in secondary school, length of practice in teaching physics, method of obtaining teaching qualification, and type of school where they teach.