(NE)zálohujme: případová studie komunikace o zavedení národního zálohovacího systému PET
(NO) deposit required: case study of communication around introduction of national PET bottles deposit scheme
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197114Identifiers
Study Information System: 278504
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Koblovský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
3. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce se zabývá vlivem rámování cílů a teorie úrovně interpretace (CLT) na recyklační chování, s důrazem na udržitelné jednání. Praktická část vychází z koncepční replikace studie White et al. (2011) a analyzuje efekt kombinace rámců zisku a ztráty s různými úrovněmi interpretace na záměr zapojit se do zálohového systému. Výzkum se nepovedlo zopakovat výsledky původní studie, protože sdělení oproti kontrolní skupině nevedla ke zvýšení úmyslu využívat zálohovací systém. Práce doporučuje rozšíření experimentu na širší vzorek a zkoumání méně známých udržitelných aktivit, jako je například třídění biodpadu. Přispívá tak k pochopení klíčových faktorů ovlivňujících recyklační chování a nabízí podněty pro tvorbu efektivních komunikačních kampaní.
This thesis examines the impact of goal framing and construal level theory (CLT) on recycling behavior, with an emphasis on sustainable practices. The practical part is based on a conceptual replication of the study by White et al. (2011) and analyzes the effect of combining gain and loss frames with different levels of construal on the intention to engage in a deposit refund system. The research did not replicate the original study's results, as the messages did not lead to an increased intention to use the deposit system compared to the control group. The thesis recommends expanding the experiment to a broader sample and investigating less familiar sustainable activities, such as organic waste sorting. It contributes to understanding key factors influencing recycling behavior and offers insights for designing effective communication campaigns.