Proměna komunikace populistických krajně pravicových evropských politiků ve vztahu ke Kremlu po útoku na Ukrajinu
The transformation of communication of populist far-right European politicans in relation to the Kremlin after the attack on Ukraine
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197078Identifiers
Study Information System: 262787
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
4. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Populismus, politická komunikace, Matteo Salvini, Giorgia Meloni, sociální sítě, válka na Ukrajině, Rusko, ItálieKeywords (English)
Populism, political communication, Matteo Salvini, Giorgia Meloni, social media, war in Ukraine, Russia, ItalyTato diplomová práce se zaměřuje na analýzu populistické politické komunikace italských lídrů Mattea Salviniho a Giorgie Meloni v kontextu války na Ukrajině. Cílem práce je zkoumat, jakým způsobem oba lídři přizpůsobili své narativy a strategii v reakci na tuto geopolitickou krizi, přičemž zvláštní důraz je kladen na jejich rétoriku vůči Rusku a Vladimíru Putinovi. Práce se opírá o kvalitativní obsahovou analýzu příspěvků na sociálních sítích Facebook a Instagram, doplněnou o sekundární zdroje pro přehled aktivity na Twitteru. Výzkum identifikoval klíčová témata, jako je migrace, energetická krize a národní identita, a odhalil rozdílné přístupy obou politiků. Matteo Salvini se zaměřil na ochranu ekonomických zájmů a zmírnění své dřívější proruské rétoriky, zatímco Giorgia Meloni konzistentně vystupovala proti ruské agresi a zdůrazňovala hodnoty národní identity a evropské solidarity. Závěry práce přispívají k hlubšímu pochopení role sociálních sítí v politické komunikaci populistických aktérů během krizových situací.
This thesis focuses on the analysis of populist political communication by Italian leaders Matteo Salvini and Giorgia Meloni in the context of the war in Ukraine. The aim of the thesis is to examine how these leaders adapted their narratives and strategies in response to this geopolitical crisis, with particular emphasis on their rhetoric toward Russia and Vladimir Putin. The study is based on a qualitative content analysis of posts on social media platforms Facebook and Instagram, supplemented by secondary sources to overview their activity on Twitter. The research identified key topics such as migration, the energy crisis, and national identity, revealing distinct approaches taken by the two politicians. Matteo Salvini focused on protecting economic interests and softening his previously pro-Russian rhetoric, while Giorgia Meloni consistently opposed Russian aggression and emphasized the values of national identity and European solidarity. The conclusions of this thesis contribute to a deeper understanding of the role of social media in the political communication of populist actors during times of crisis.