The impact of technology in the classroom on academic performance
Vliv IT ve vyučování na akademické výstupy žáků
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197061Identifiers
Study Information System: 249869
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kúdeľová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
4. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Tato studie empiricky zkoumá vliv technologických dotací na studijní výsledky žáků čtvrtých tříd na Slovensku. Jsou použity metodiky Propen- sity Score Matching-Difference-in-Differences (PSM-DiD) a Synthetic Con- trol Method (SCM). Na základě údajů z Trends in International Mathe- matics and Science Study (TIMSS) výzkum zkoumá sdružený panel 59 775 pozorování z několika let a zaměřuje se na výsledky ve standardizovaných testech z matematiky jako ukazatele studijních úspěchů. Na základě SCM byla Česká republika určena jako kontrolní skupina s největším příspěvkem, což odráží její socioekonomickou a vzdělanostní srovnatelnost se Slovenskem. Zjištění poukazují na mírný, ale měřitelný vliv technologických intervencí na výsledky ve standardizovaných testech. Klíčové faktory, jako je pohlaví, předškolní docházka, absence a šikana, jsou analyzovány za účelem posouzení jejich vlivu na studijní výsledky. Technologické dotace sice vykazují potenciál pro zlepšení vzdělávacích výsledků, jejich účinnost však do značné míry závisí na faktorech, jako je připravenost učitelů a zajištění širokého přístupu k technologickým nástrojům. Výsledky nabízejí poznatky pro tvůrce politik a pedagogy při...
This study empirically investigates the impact of technology subsidies on the academic performance of fourth-grade students in Slovakia. Propensity Score Matching-Difference-in-Differences (PSM-DiD) and Synthetic Control Method (SCM) methodologies are employed. Drawing on data from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), the re- search examines a pooled panel of 59,775 observations across multiple years, focusing on results on standardized mathematics tests as a proxy for aca- demic success. Based on SCM, the Czech Republic was identified as the con- trol group contributing the largest weight, reflecting its socioeconomic and educational comparability to Slovakia. The findings highlight a modest but measurable effect of technological interventions on standardized test scores. Key factors such as gender, preschool attendance, absenteeism, and bullying are analysed to assess their influence on academic performance. While tech- nology subsidies demonstrate the potential to improve educational outcomes, their effectiveness is highly dependent on factors such as teacher readiness and ensuring widespread access to technological tools. The results offer in- sights for policymakers and educators in addressing educational challenges and enhancing student achievement in the context...