Tripartita jako nástroj sebehodnocení žáků
Tripartite as a tool for student self-evaluation
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197011Identifiers
Study Information System: 272647
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Vallin, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tripartita, sebehodnocení žáků, učitel, žák, rodič, základní škola, soukromé školy, státní školy, formativní hodnoceníKeywords (English)
Tripartite meeting, student self-assessment, teacher, student, primary school, private schools, public schools, formative assessmentDiplomová práce se zaměřuje na tripartitní setkání jako na nástroj pro rozvoj sebehodnocení žáků. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem pedagogové na státních a soukromých školách využívají tripartitní setkání k podpoře sebehodnocení žáků a jaký vliv má pravidelné vpravování sebehodnocení do výuky na schopnost žáků zhodnotit své silné a rozvojové oblasti. K výzkumu bylo využito kvalitativních metod, konkrétně polostrukturovaných rozhovorů s učiteli tří škol, pozorování tripartitních setkání a analýzy autentických materiálů. Výsledky ukázaly a zároveň potvrdily poznatky teoretické části,že tripartitní setkání představují významný nástroj pro rozvoj sebehodnocení žáků. Jejich efektivita však závisí na pravidelnosti a způsobu zapojování sebehodnocení do výuky a zároveň na přístupu a přesvědčení jednotlivých učitelů. Z výzkumu také vychází důležitost formativního hodnocení, které značným způsobem pozitivně ovlivňuje sebepojetí žáků. Práce přináší inspiraci pro pedagogy, jak efektivně využívat tripartitní setkání k podporování rozvoje sebehodnocení žáků. KLÍČOVÁ SLOVA Tripartita, sebehodnocení žáků, učitel, žák, rodič, základní škola, soukromé školy, státní školy, formativní hodnocení.
The thesis focuses on tripartite meetings as a tool for developing students' self-assessment. The aim of the research was to find out how teachers in public and private schools use tripartite meetings to support students' self-assessment, and what impact the regular integration of self-assessment into teaching has on students' ability to assess their strengths and areas for development. The research used qualitative methods, specifically semi-structured interviews with teachers from three schools, observations of tripartite meetings, and analysis of authentic materials. The results showed and confirmed the findings of the theoretical part that tripartite meetings are a significant tool for developing students' self-assessment. However, their effectiveness depends on the regularity and manner of integrating self-assessment into teaching, as well as on the approach and beliefs of individual teachers. The research also highlights the importance of formative assessment, which significantly positively influences students' self-concept. The thesis provides inspiration for teachers on how to effectively use tripartite meetings to support the development of students' self-assessment. KEYWORDS Tripartite meeting, student self-assessment, teacher, student, primary school, private schools, public schools,...