Důvody umístění dívek do diagnostického ústavu pro mládež
The reasons for placing girls in a diagnostic institute for youth
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196688Identifiers
Study Information System: 270910
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Adolescence|diagnostický ústav|dospívání u dívek|mentální zdraví|psychosociální problémy|rizikové chování|rodinné zázemí|sociální interakce|trauma|ústavní výchova|zneužíváníKeywords (English)
Abuse|adolescence|diagnostic institute|family background|institutional care|mental health|puberty in girls|psychosocial problems|risky behavior|social interaction|traumaDiplomová práce se zaměřuje na komplexní roli diagnostických ústavů a zkoumá různé příčiny, které vedou k umístění dospívajících dívek do těchto zařízení. Práce analyzuje vliv ústavní péče na tyto dívky, sleduje jejich vývoj během pobytu v diagnostickém ústavu a zkoumá jejich životní situaci po dosažení zletilosti. Teoretická část objasňuje klíčové pojmy spojené s diagnostickými ústavy a ústavní výchovou, přičemž zahrnuje analýzu rodinného zázemí, sociálního prostředí a rizikového chování. Praktická část diplomové práce je postavena na případových studiích vybraných dívek, které prošly diagnostickým ústavem. Tyto případové studie jsou doplněny polostrukturovanými rozhovory, vedenými s dívkami krátce po jejich odchodu z ústavu, kdy již dosáhly plnoletosti. Cílem této části je získat hlubší porozumění jejich osobním zkušenostem a vnímání během pobytu v diagnostickém ústavu. Hlavním cílem práce je identifikovat a popsat klíčové faktory, které vedly k umístění dospívajících dívek do diagnostického ústavu. Tyto faktory zahrnují rodinné zázemí, psychosociální problémy a rizikové chování. Práce se zabývá tím, jak tyto aspekty ovlivňují rozhodnutí o umístění do ústavní péče a jaký dopad mají na jejich budoucí život. Diplomová práce tak poskytuje teoretický rámec pro pochopení problematiky ústavní péče a...
The thesis deals with the complex role of the diagnostic institute and examines the various reasons that lead to the placement of adolescent girls in this type of institution. The thesis analyses how institutional care affects these girls, traces their development during their stay in a diagnostic institute and examines their life situation after reaching adulthood. The theoretical part of the thesis explains key concepts related to diagnostic institutions and institutional care, including an analysis of family background, social environment and risk behaviour. The practical part of the thesis focuses on case studies of selected girls who have been through a diagnostic institute in Prague. These case studies are complemented by semi-structured interviews conducted with these girls shortly after they left the institute, when they had reached the age of majority. The aim of this section is to gain deeper insight into the personal experiences and perceptions of the girls regarding their stay in the diagnostic institute. The main aim of this thesis is to identify and describe the key factors that led to the placement of adolescent girls in a diagnostic institution these factors include family background, psychosocial problems and risky behaviours. The thesis seeks to understand how these aspects...