Aspekty duševní pohody studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Aspects of psychological well-being of students at the Faculty of Education, Charles University
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196650Identifiers
Study Information System: 268728
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Consultant
Machovcová, Kateřina
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
duševní pohoda, vysokoškolští studenti, well-being ve škole, sociální opora, univerzitaKeywords (English)
psychological well-being, college students, school well-being, social support, universityTato diplomová práce se zaměřuje na duševní pohodu studentů psychologie a učitelských oborů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na její souvislosti se sociální oporou. Na základě zapojení do šetření probíhajícím mezi těmito studenty, které se zaměřovalo na jejich zkušenosti v rámci studia na vysoké škole, byla v rámci práce s využitím kvantitativní metodologie provedena výzkumná studie. Ta se zaměřuje na úroveň duševní pohody a faktory s ní související, rozdíly v úrovni duševní pohody mezi skupinami studentů jednotlivých oborů a studenty navazujícího magisterského a bakalářského studia, dále na souvislosti duševní pohody a sociální opory. Sociální opora byla pro účely studie rozdělená do jednotlivých zdrojů, a to na sociální oporu od rodiny, přátel, blízké osoby, vyučujících a spolužáků. Pozitivní korelace byla zjištěna mezi duševní pohodou a všemi ze zdrojů sociální opory, lišila se však síla jejich korelace. Nejsilněji s duševní pohodou korelovala sociální opora od přátel, nejslaběji pak sociální opora od rodiny. Jako signifikantní prediktor duševní pohody studentů byl identifikován stupeň studia. Studenti navazujícího magisterského studia vykazují ve srovnání se studenty bakalářského studia signifikantně vyšší úroveň duševní pohody. Dalším identifikovaným signifikantním prediktorem...
This thesis focuses on psychological wellbeing of psychology and teacher education students at the Faculty of Education at Charles University and its link with social support. Based on the involvement in a survey among these students, which focused on their experiences in the context of their studies at the university, a research study was conducted using a quantitative methodology. The study focuses on the psychological wellbeing and aspects associated with it, differences in levels of wellbeing between groups of students in different disciplines and those studying for masters and bachelor's degree, and the association of wellbeing and social support. For the purpose of the study, social support was categorized into different sources, namely social support from family, friends, close person, teachers and classmates. A positive correlation was found between wellbeing and all of the sources of social support, but the strenght of the correlation varied. Social support from friends was the most strongly correlated with it, while correlation with social support from family was the weakest. Level of study was identified as a significant predictor of students' psychological wellbeing. Master's students show a significantly higher level of psychological wellbeing compared to bachelor's students....