Zařazení tanečních hodin do předškolního vzdělávání.
Inclusion of dance lessons in preschool education.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196623Identifiers
Study Information System: 266308
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Referee
Drahotová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Gymnastics and Combat Sports
Date of defense
22. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
předškolní věk, vývojová psychologie, tanecKeywords (English)
preschool age, developmental psychology, danceNázev: Zařazení tanečních hodin do předškolního vzdělávání. Cíle: Cílem práce bylo provést analýzu aktuální praxe v oblasti zařazení tanečních lekcí do hodin pohybových aktivit v předškolních institucích s využitím metody dotazníkového šetření. Zjistit a porovnat postoje učitelů k využití tance jako nástroje výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Metody: K výzkumu byla použita metoda kvantitativně-kvalitativního výzkumu zahrnující anonymní dotazníkové šetření mezi učiteli v MŠ. Výzkumu se účastnilo 46 učitelek z Mateřských škol. Dotazník byl vytvořen v online platformě Google Forms a následně rozeslán prostřednictvím e-mailu. Obsah dotazníku tvoří 25 otázek. Výsledná data byla zpracována, vložena do sloupcových grafů a stručně popsána. Všechna data, která byla získaná prostřednictvím dotazníku, byla použita pro výsledky výzkumu. Výsledky: Výzkum ukázal, že většina učitelek mateřských škol, které se zúčastnily šetření, jsou zkušené ženy středního věku se smíšenými třídami. Ačkoli si uvědomují význam tance pro rozvoj dětí, zařazují ho do výuky spíše občasně a po kratší dobu. Nejčastěji využívají lidové tance a poskytují dětem prostor pro improvizaci. Překážky v realizaci tanečních aktivit vidí především v nedostatku času a vlastních tanečních zkušeností. Učitelky hodnotí tanec jako velmi...
Title: Inclusion of dance lessons in preschool education. Objectives: The aim of the work was to analyze current practice in the area of including dance lessons in physical activity classes in preschool institutions using the questionnaire survey method. To identify and compare teachers' attitudes towards the use of dance as a tool for the upbringing and education of preschool children. Methods: The research used a quantitative-qualitative research method including an anonymous questionnaire survey among kindergarten teachers. 46 teachers from kindergartens participated in the research. The questionnaire was created in the online platform Google Forms and subsequently sent out via e-mail. The content of the questionnaire consists of 25 questions. The resulting data was processed, inserted into bar graphs and briefly described. All data obtained through the questionnaire were used for the research results. Results: The research revealed that most of the preschool teachers who participated in the survey were experienced middle-aged educators working with mixed-age groups. Although they recognize the importance of dance for children's development, they tend to include it in their teaching only occasionally and for shorter periods. Folk dances are most commonly used, and teachers provide children with...