Proud zdravé školy v meziválečném Československu na stránkách pedagogických časopisů
The Movement of Healthy School in Interwar Czechoslovakia through the lens of Pedagogical Journals
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196619Identifiers
Study Information System: 270349
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kropáč, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Výchova|Zdravá škola|Reformní pedagogika|Eubiotika|Meziválečná pedagogika v ČeskoslovenskuKeywords (English)
Education|Healthy School|Reform Pedagogy|Eubiotics|Interwar Pedagogy in CzechoslovakiaDiplomová práce zkoumá proud zdravé školy na stránkách pedagogických časopisů v období první československé republiky, tedy v letech 1918-1938. Po teoretickém základu celého hnutí následuje analýza nejdůležitějších myšlenek zásadních pro praktickou implementaci zdravé školy. Relevantní ideje v publikovaných materiálech jsou sdružovány a řazeny do kategorií za účelem jasnosti a lepšího porozumění, přitom je však dodržena chronologická posloupnost jejich výkladu. Výsledkem práce je poskytnutí komplexního přehledu o vývoji hnutí napříč mnoha obory. V závěru jsou taktéž diskutovány možnosti dalšího rozšíření analýzy. Klíčová slova Výchova, Vzdělávání, Meziválečná pedagogika v Československu, Reformní pedagogika, Školy v přírodě, Zdravá škola, Eubiotika, Školní hygiena
The diploma thesis examines the healthy school movement as presented in educational journals during the Interwar period in Czechoslovakia, specifically from 1918 to 1938. After providing a theoretical foundation for the entire movement, the analysis focuses on the key ideas that were essential for the practical implementation of the healthy school concept. Relevant ideas found in the published materials are grouped and categorized for clarity and better understanding, while maintaining the chronological order of their presentation. The result of this work is a comprehensive overview of the development of the movement across various fields. The conclusion also discusses the possibilities for further expansion of the analysis. Key words Upbringing, Education, Interwar pedagogy in Czechoslovakia, Reform Pedagogy, Outdoor Schools, Healthy Schools, Eubiotics, School Hygiene