Učitelé a pracovní učebnice na pokusných školách tzv. Příhodovské reformy
Teachers and workbooks at experimental schools the so-called Příhoda's reform
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196600Identifiers
Study Information System: 258758
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kropáč, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Školství|výchova|pokusná škola|didaktika|školská politika|reforma|experimentální školaKeywords (English)
School|education|experimental school|didactics|school politic|reformPráce se zaměří na význam pokusných škol v rámci Příhodovské reformy československého školství v meziválečném období. Poskytne analýzu pedagogických inovací, zejména v oblasti výuky českého jazyka, a bude analyzovat a hodnotit přínos učebnic a dalších vzdělávacích materiálů k modernizaci školství. Důraz bude kladen na propojení teorie s praxí, komparaci idejí pokusných škol a praktické analýzy pracovních učebnic. V závěru se práce pokusí zhodnotit, zda reformní principy těchto škol nastavily standardy, které ovlivnily československé školství a zůstaly relevantní i pro současné vzdělávací diskuse.
The work will focus on the significance of experimental schools within the framework of the Příhoda's reform of Czechoslovak education in the interwar period. It will provide an analysis of pedagogical innovations, especially in the field of teaching the Czech language, and will analyze and evaluate the contribution of textbooks and other educational materials to the modernization of education. Emphasis will be placed on connecting theory with practice, comparing the ideas of experimental schools and practical analysis of workbooks. In the end, the work will try to evaluate whether the reform principles of these schools set standards that influenced Czechoslovak education and remained relevant for current educational discussions