Téma Starověký Egypt a jeho vývoj ve výuce na českých základních školách
The Topic of Ancient Egypt and its Development in Education at Czech Elementary Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196577Identifiers
Study Information System: 248048
Collections
- Kvalifikační práce [19352]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Starověký Egypt, historie, kultura, náboženství, učebnice dějepisu, vzdělávací programy a materiály pro školyKeywords (English)
Ancient Egypt, history, culture, religion, Czech history textbooks, educational programmes materials for Elementary Schools1 ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je analýza zpracování tématu Starověký Egypt a jeho vývoj ve vybraných učebnicích pro základní školy z 20. a 21. století. Učebnice jsou analyzovány po formální, obsahové a didaktické stránce. Podkladem pro obsahovou analýzu je kapitola s faktografickým výkladem k vybraným podtématům. Součástí analýzy jednotlivých učebnic je také krátké pojednání o tématu Starověký Egypt v učebních osnovách a Rámcových vzdělávacích programech, na jejichž základě byly učebnice vydány a kapitola o podtématech, která se v rámci tématu Starověký Egypt v učebnicích vyskytují. Další částí diplomové práce je didaktická analýza pěti edukačních materiálů vytvořených pro výstavy o starověkém Egyptě, které se uskutečnily mezi lety 2011-2023. Součástí práce je dále dotazníkové šetření týkající se výuky tématu Starověký Egypt na českých základních školách a pohledu dotázanýchpedagogů na současné užívané učebnice. Závěrečnou kapitolu diplomové práce tvoří 6 návrhů příprav k tematickému celku Starověký Egypt. KLÍČOVÁ SLOVA Starověký Egypt, učebnice dějepisu, vzdělávací programy, dějiny, kultura, náboženství
This diploma thesis aims to analyze the processing of Ancient Egypt and its development in selected elementary school textbooks from the 20th and 21st centuries. Textbooks are analyzed in terms of formal, content, and didactic aspects. The basis for the content analysis is a chapter with a factualexplanation of selected subtopics. The part of analyzing individual textbooks is also a short discussion about the topic of Ancient Egypt in the curriculum and Framework Education Programs, based on which the textbooks were published, and a chapter on subtopics that appears in the textbooks within the topic of Ancient Egypt. Another part of the thesis is a didactic analysis of five educational materials created for exhibitions about Ancient Egypt, which took place between 2011-2023. The work also includes a questionnaire survey regarding the teaching of Ancient Egypt at Czech primary schools and the teachers' views on the currently used textbooks. The final chapter of the diploma thesis consists of six lesson plans for the thematic unit Ancient Egypt. KEYWORDS Ancient Egypt, textbooks, elementary school, education programs, history, culture, religion