Mezioborová spolupráce hudební výchovy s českým jazykem a literaturou
Interdisciplinary cooperation of Music Education and Czech language and literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196485Identifiers
Study Information System: 255449
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Selčanová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudební výchova, český jazyk, mezipředmětová spolupráce, modelové hudebně výchovné situace, 2. stupeň základní školyKeywords (English)
music education, czech language, interdisciplinary collaboration, model music educational schemes, middle schoolDiplomová práce se zaměřuje na téma mezioborové spolupráce hudební výchovy s českým jazykem a literaturou. Hlavním cílem práce je zanalyzovat mezipředmětové propojení hudební výchovy s českým jazykem a literaturou v učebnicích 2. stupně základní školy nakladatelství Fraus, Státní pedagogické nakladatelství a Taktik, zároveň navrhnout mezipředmětové hudebně výchovné jednotky vycházející z průnikových témat analyzovaných učebnicových materiálů a ověřit tyto modelové situace v praxi. Teoretická část se zabývá vymezením vzdělávacích oborů hudební výchovy a českého jazyka a literatury v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a způsoby, jimiž dochází k jejich mezipředmětovému propojení. Součástí teoretické části je analýza učebnicových materiálů pro 2. stupeň základní školy, v níž byly zkoumány průnikové oblasti a témata těchto předmětů. Z analýzy učebnicových materiálů vychází tři modelové mezipředmětově zaměřené hudebně výchovné situace: 1. Král duchů, 2. Vodník a 3. Lidová slovesnost. Praktická část ověřuje funkčnost modelových hudebně výchovných situací v blokové výuce i rozdělených výukových hodinách. Na základě dat získaných pozorováním mezipředmětových hudebně výchovných situací a dotazníkem byly potvrzeny předem stanovené hypotézy: 1. Realizace mezioborových hudebně výchovných...
This diploma thesis focuses on the theme of interdisciplinary collaboration between music education and Czech language and literature. The primary goal of the thesis is to analyze the intersubjective connection between music education and Czech language and literature in textbooks for middle schools. The textbooks are published by Fraus publishing house, the State Pedagogical publishing house, and Taktik publishing house. Additionally, the thesis aims to define interdisciplinary music educational units based on overlapping themes from the analyzed textbook materials and to verify model schemes in practice. The theoretical part defines the educational fields of music education and Czech language and literature within the Framework educational program for basic education and the ways in which their interdisciplinary connection is realized. Another section of the theoretical part also includes an analysis of textbook materials for the middle school education, where the overlapping areas and themes of these subjects were properly examined. Based on the analysis of the textbook materials, three model interdisciplinary music educational schemes were developed: 1. The king of ghosts, 2. The Waterman, and 3. Folk literature. The practical part verifies the functionality of the model music educational...