Mezioborová spolupráce hudební výchovy s českým jazykem a literaturou
Interdisciplinary cooperation of Music Education and Czech language and literature
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196485Identifikátory
SIS: 255449
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Selčanová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
20. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudební výchova, český jazyk, mezipředmětová spolupráce, modelové hudebně výchovné situace, 2. stupeň základní školyKlíčová slova (anglicky)
music education, czech language, interdisciplinary collaboration, model music educational schemes, middle schoolDiplomová práce se zaměřuje na téma mezioborové spolupráce hudební výchovy s českým jazykem a literaturou. Hlavním cílem práce je zanalyzovat mezipředmětové propojení hudební výchovy s českým jazykem a literaturou v učebnicích 2. stupně základní školy nakladatelství Fraus, Státní pedagogické nakladatelství a Taktik, zároveň navrhnout mezipředmětové hudebně výchovné jednotky vycházející z průnikových témat analyzovaných učebnicových materiálů a ověřit tyto modelové situace v praxi. Teoretická část se zabývá vymezením vzdělávacích oborů hudební výchovy a českého jazyka a literatury v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a způsoby, jimiž dochází k jejich mezipředmětovému propojení. Součástí teoretické části je analýza učebnicových materiálů pro 2. stupeň základní školy, v níž byly zkoumány průnikové oblasti a témata těchto předmětů. Z analýzy učebnicových materiálů vychází tři modelové mezipředmětově zaměřené hudebně výchovné situace: 1. Král duchů, 2. Vodník a 3. Lidová slovesnost. Praktická část ověřuje funkčnost modelových hudebně výchovných situací v blokové výuce i rozdělených výukových hodinách. Na základě dat získaných pozorováním mezipředmětových hudebně výchovných situací a dotazníkem byly potvrzeny předem stanovené hypotézy: 1. Realizace mezioborových hudebně výchovných...
This diploma thesis focuses on the theme of interdisciplinary collaboration between music education and Czech language and literature. The primary goal of the thesis is to analyze the intersubjective connection between music education and Czech language and literature in textbooks for middle schools. The textbooks are published by Fraus publishing house, the State Pedagogical publishing house, and Taktik publishing house. Additionally, the thesis aims to define interdisciplinary music educational units based on overlapping themes from the analyzed textbook materials and to verify model schemes in practice. The theoretical part defines the educational fields of music education and Czech language and literature within the Framework educational program for basic education and the ways in which their interdisciplinary connection is realized. Another section of the theoretical part also includes an analysis of textbook materials for the middle school education, where the overlapping areas and themes of these subjects were properly examined. Based on the analysis of the textbook materials, three model interdisciplinary music educational schemes were developed: 1. The king of ghosts, 2. The Waterman, and 3. Folk literature. The practical part verifies the functionality of the model music educational...