Vliv marketingu náhrad mateřského mléka a dalších faktorů na prevalenci a délku kojení
The impact of marketing of breast-milk substitutes and other factors on prevalence and duration of breastfeeding
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196289Identifiers
Study Information System: 261920
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Schneidrová, Dagmar
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Child and Adult Nutrition
Department
3rd Department of Medicine - Department of Endocrinology and Metabolism First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
14. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kojení, kojenec, výživa dítěte, náhrada mateřského mléka, počáteční a pokračovací kojenecká výživa, mezinárodní Kodex marketingu náhrad mateřského mlékaKeywords (English)
breastfeeding, The International Code of Marketing of Breast-Milk Substitutes, baby formula, infant feeding, commercial milk formulaCíl: Studie posledních let ukazují, že agresivní marke�ng náhrad mateřského mléka nega�vně ovlivňuje rozhodování matek, což vede k poklesu prevalence kojení. Cílem této práce je popsat a analyzovat vliv marke�ngu náhrad mateřského mléka a dalších faktorů na prevalenci a délku kojení v ČR s ohledem na Mezinárodní kodex marke�ngu náhrad mateřského mléka (Kodex). Práce se zaměřuje na reklamní prak�ky výrobců, zejména v online prostředí, a jejich dopad na rozhodování matek o způsobu výživy dítěte. Metodologie: Pro respondentky byl vytvořen dotazník, který byl distribuován na Facebooku pomocí placené reklamy v Meta Business Suite z profilu, který byl za �mto účelem vytvořen. Výběr webových stránek, které byly hodnoceny s ohledem na vybrané parametry dle Kodexu, proběhl pomocí v ČR nejvíce používaných vyhledávačů (Google a Seznam). Dále byla brána v potaz oblíbenost těchto webových stránek u respondentek. Pro hodnocení účtů na sociálních sí�ch byly zvoleny profily 3 značek náhrad mateřského mléka, které respondentky nejčastěji používaly. Do analýzy influencer marke�ngu byli zařazeni infulenceři, kteří se řadí v ČR mezi nejvlivnější dle žebříčku infulen.com, mají malé dě� a zveřejňují obsah cílený na rodiče. Zařazeny byly také profily infulencerek s dosahem více než 30.000 sledujících, které měly opakovanou...
Objec�ve: Recent studies indicate that aggressive marke�ng of breast milk subs�tutes adversely affects mothers' decision-making, leading to a decline in breas�eeding prevalence. This thesis aims to describe and analyze the impact of marke�ng breast milk subs�tutes and other factors on the prevalence and dura�on of breas�eeding in the Czech Republic, par�cularly in rela�on to the Interna�onal Code of Marke�ng of Breast-milk Subs�tutes (the Code). The study focuses on examining the adver�sing prac�ces of manufacturers, especially in the online environment, and their influence on mothers' decisions regarding breas�eeding and infant feeding methods. Methodology: A ques�onnaire was created for the respondents and distributed on Facebook using paid adver�sing through Meta Business Suite from a profile created specifically for this purpose. The selec�on of websites, evaluated based on selected parameters according to the Code, was made using the most commonly used search engines in the Czech Republic (Google and Seznam). Addi�onally, the popularity of these websites among the respondents was considered. The profiles of three breast milk subs�tute brands that the respondents most frequently used were chosen to evaluate social media accounts. Influencer marke�ng analysis included influencers ranked among the most...