Mikrocertifikáty ve školském managementu
Micro-credentials in school management
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196288Identifiers
Study Information System: 278240
Collections
- Kvalifikační práce [19352]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Danuše
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mikrocertifikát, osvědčení, školský management, výsledky učení, vzdělávací systém, další vzdělávání pedagogických pracovníků, DVPPKeywords (English)
micro-credential, certification, educational management, learning outcomes, educational system, continuing professional development for teachers, CPD1 Mikrocertifikáty ve školském managementu ABSTRAKT Tato bakalářská práce se zabývá konceptem mikrocertifikátů a jejich uplatněním v oblasti školského managementu v České republice. Mikrocertifikáty představují vysoce kvalitní formu osvědčení o dosažených výsledcích učení, která umožňuje přesné a efektivní dokládání specifických kompetencí získaných v rámci menších vzdělávacích jednotek. Práce se zaměřuje na teoretické vymezení mikrocertifikátů, popisuje aktuální stav jejich implementace v ČR na základě evropských iniciativ a hodnotí jejich přínosy i omezení v kontextu školského managementu. Součástí jsou návrhy doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, která mohou přispět k efektivnímu zavedení mikrocertifikátů do vzdělávací praxe. Výsledky této práce usilují o podporu odborné diskuse o mikrocertifikátech a jejich širší aplikaci v českém vzdělávacím systému. Klíčová slova: mikrocertifikát, osvědčení, školský management, výsledky učení, vzdělávací systém, další vzdělávání pedagogických pracovníků, DVPP
1 Micro-credentials in school management ABSTRACT This bachelor's thesis explores the concept of micro-credentials and their application in the field of educational management in the Czech Republic. Micro-credentials represent a high- quality form of certification for achieved learning outcomes, enabling precise and efficient documentation of specific competencies acquired within smaller educational units. The thesis focuses on the theoretical definition of micro-credentials, describes the current state of their implementation in the Czech Republic based on European initiatives, and evaluates their benefits and limitations in the context of educational management. It includes recommendations for the Ministry of Education, Youth, and Sports that may contribute to the effective integration of micro- credentials into educational practice. The findings of this thesis aim to support professional discussion on micro-credentials and their broader application in the Czech educational system. Key words: micro-credential, certification, educational management, learning outcomes, educational system, continuing