Přínos využití audioorální metody ve výuce češtiny pro dospělé cizince na úrovni A0-A1
The benefit of using the audiooral method in teaching Czech to adult foreigners (level A0-A1 of CEFR)
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195658Identifiers
Study Information System: 229306
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Hradilová, Darina
Šindelářová, Jaromíra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
audiolingvální metoda|audioorální kurz|čeština jako cizí jazyk|dril|strukturně-globální audiovizuální metoda|učebnice cizích jazyků|vizualizace|technologieKeywords (English)
audio-lingual method|audio-oral course|Czech as a foreign language|drill|structural-global audiovisual method|foreign language textbooks|visualization|technologyUniverzita Karlova Filozofická fakulta Ústav českého jazyka a teorie komunikace Filologie / Český jazyk Abstrakt disertační práce Mgr. Petra Jirásková PŘÍNOS VYUŽITÍ AUDIOORÁLNÍ METODY VE VÝUCE ČEŠTINY PRO DOSPĚLÉ CIZINCE NA ÚROVNI A0-A1 The benefit of using the audiooral method in teaching Czech to adult foreigners (level A0-A1 of CEFR) Vedoucí práce: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. 2024 Tato disertační práce zkoumá fenomén audioorální výuky cizích jazyků, tedy výuky založené na ústním drilu, na vizualizaci a na eliminaci textové složky, a zaměřuje se na její integraci do současných výukových programů pro dospělé studenty. Konkrétně se zabýváme účinností audioorální výuky v počáteční fázi studijního programu češtiny jako cizího jazyka a analyzujeme její přínosy pro studenty začátečníky v oblasti kvality výslovnosti, zapamatování slovní zásoby, porozumění gramatice a motivace k mluvení. Zahrnujeme také srovnání s tradičním přístupem pracujícím od počátku s učebnicí. Hlavním cílem výzkumu je ověřit předpoklad účinnosti audioorálního přístupu a identifikovat případné nedostatky a rizika. Práce zahrnuje stručný soupis historie metod výuky cizích jazyků, podrobně se věnuje především audiolingvální metodě a strukturně-globální audiovizuální metodě a následně popisuje zkoumaný moderní audioorální kurz (mAOK)...
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav českého jazyka a teorie komunikace Filologie / Český jazyk Dissertation abstract Mgr. Petra Jirásková THE BENEFIT OF USING THE AUDIOORAL METHOD IN TEACHING CZECH TO ADULT FOREIGNERS (LEVEL A0-A1 OF CEFR) Přínos využití audioorální metody ve výuce češtiny pro dospělé cizince na úrovni A0-A1 Vedoucí práce: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. 2024 This dissertation explores the phenomenon of audio-oral foreign language learning and its integration into current adult learner education programs. We examine the effectiveness of audio-oral instruction without textual support and analyze its benefits for students in the areas of pronunciation, vocabulary, grammar comprehension, and motivation to speak. We also include a comparison with the traditional approach of working with a textbook from the very beginning. The main aim of the research is to test assumptions about the effectiveness of the audio- oral approach and to identify potential gaps and risks. The thesis includes an inventory of the history of audio-oral teaching, a detailed discussion of the audio-lingual method and the structural-global audio-visual method, and then a description of the investigated modern audiooral course (mAOC) forming the introductory part of the Czech as a foreign language programme. We...