Jazyk školní komunikace očima žáků druhého stupně ZŠ
The language of school communication through the eyes of 2nd grade pupils
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195032Identifiers
Study Information System: 264971
Collections
- Kvalifikační práce [23977]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature for Teacher Education
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Školní komunikace|spisovná čeština|obecná čeština|žák|učitelKeywords (English)
School communication|standard Czech|common Czech|pupil|teacherCílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají a hodnotí jazyk, s nímž se setkávají při školní komunikaci, zvláště v mluvě učitele, se zaměřením na opozici češtiny spisovné a obecné a se zřetelem k rozdílu mezi dívkami a chlapci. Postoje žáků byly zkoumány pomocí metod kvalitativního výzkumu, konkrétně jazykového testu, dotazníku, rozhovoru a skupinové diskuse formou ohniskové skupiny. Výzkum ukázal, že žáci druhého stupně základní školy preferují v mluvě učitele užití spíše obecné češtiny, spisovné češtině připisují vyšší prestiž ve společnosti, zároveň je jimi ale vnímána jako symbol hry nebo faleše. Chlapci užití spisovné češtiny ve výuce považují za zbytečné, převážně v závislosti na jejím nevyužití v budoucím povolání. V dívkách spisovná čeština ve školní komunikaci vzbuzuje dojem povýšenosti. Někteří žáci se však shodují na tom, že školní prostředí je jediným prostorem, v němž se se spisovnou češtinou přímo setkávají. Klíčová slova školní komunikace, spisovná čeština, obecná čeština, žák, učitel
The aim of this study is to find out how second grade primary school students perceive and evaluate the language they encounter in school communication; especially in the teacher's speech. In this thesis, I focus on the opposition between standard and common Czech and the difference between girls and boys. Pupils'attitudes were investigated using qualitative research methods, namely a language test, a questionnaire, an interview and a focus group discussion. The research showed that second grade primary school pupils prefer the use of common Czech in the teacher's speech, they attribute higher prestige to standard Czech in society, but at the same time it is perceived by them as a symbol of play or falseness. Boys consider the use of standard Czech in teaching as unnecessary, mostly depending on its lack of use in their future profession. For girls, standard Czech in school communication gives the impression of condescension. However, some pupils agree that the school environment is the only space in which they directly encounter standard Czech. Key words school communication, standard Czech, common Czech, pupil, teacher