Analýza knihovnických služeb a doprovodných programů pro děti předškolního věku
Analysation of library services and related programmes for preschool children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194999Identifiers
Study Information System: 259014
Collections
- Kvalifikační práce [23977]
Author
Advisor
Referee
Jarolímková, Adéla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pregramotnost|dítě předškolního věku|knihovní služby|dětské čtenářství|veřejné knihovny|BookstartKeywords (English)
reading preliteracy|preschool child|library services|children's readership|public libraries|BookstartCílem bakalářské práce je popsat aktuální stav knihovnických služeb a doprovodných vzdělávacích programů pro děti předškolního věku (3-6 let) v eské republice. V teoretické ásti se práce věnuje dítěti předškolního věku, jeho kognitivnímu a psychickému vývoji. Dále se práce zabývá pregramotností, dětským tenářstvím a tím, jak tenářství ovlivňuje veřejná knihovna a rodina. Nakonec práce představuje služby a projekty na podporu dětského tenářství. Praktickou ást práce představuje případová studie Městské knihovny Sedlany. Studie se zabývá nabídkou služeb a doprovodných vzdělávacích programů knihovny, zaměřením se na misi a poslání, lidské zdroje a partnerství, knihovní fond, programy, prostředí, marketing a propagace, evaluace. Studie kombinuje metody sběru dat rozhovoru, pozorování vybraných programů, pozorování knihovny a analýzu dokumentů. Klíčová slova tenářská pregramotnost, dítě předškolního věku, knihovní služby, dětské tenářství, veřejné knihovny, Bookstart
The aim of the bachelor thesis is to describe the current state of library services and related programmes for preschool children for preschool children (3-6 years) in the Czech Republic. The theoretical part is devoted to describing child of preschool age, his cognitive and psychological development. Furthermore, the work deals with preliteracy, children's reading and how reading is influenced by the public library and the family. Finally, the work presents library services and projects to support children's reading. In the practical part, I describe the results of a case study at the Sedlčany Municipal Library. The case study examines the library's service and related programmes, focusing on mission, human resources and partnerships, library collection, programs, design, marketing and promotion, evaluation, by combining collection methods such as interview, observation of selected programs, library observation and document analysis. Key words reading preliteracy, preschool child, library services, children's readership, public libraries, Bookstart